Vårt serviceteam

När ett team är framgångsrikt brukar det först och främst tacka sitt supportteam. Vi skulle vilja göra detsamma.

Våra applikationskonsulter. Tekniska och taktiska experter på sidlinjen, som vi kallar hotline.

Service är högsta prioritet hos Festool. Överallt. Festool UK:s serviceteam är baserat i Gottlieb Stoll House, uppkallat efter företagets grundare. Hotline är alltid redo att lyssna. Direktlinjen till Festool är förstahandsvalet när det gäller att få svar på frågor, inte bara bland brittiska hantverkare. Det måste gå snabbt så att kunderna inte behöver vänta länge på att få en lösning på sitt problem. Tjänsten måste vara pålitlig och samvetsgrann så att lösningen verkligen tillfredsställer kunden.

Goran Gelevski har arbetat på Festool i över 10 år och är en av de mest erfarna medarbetarna. Det finns förmodligen inget han inte vet - om de senaste verktygen såväl som om äldre modeller. Nu kanske du tycker att det inte är så viktigt för en hotline. Men det är precis vad som kännetecknar Festools hotline: Det är inte bara en nödcentral. Medarbetarna ger också tips om hur man hanterar verktyg och tillbehör på rätt sätt, de förmedlar kunskap om hur man använder förbrukningsvaror på rätt sätt och hjälper till om kunderna inte gör önskade framsteg i sitt arbete. Spektrumet är brett. Och Goran är beredd på allt.

"Jag behandlar våra kunder på samma sätt som jag själv vill bli behandlad när jag sitter i andra änden av luren. Jag är här för att hjälpa till; kundens behov är min högsta prioritet."

Goran Gelevski, senior serviceingenjör, Festool UK

Våra applikationsspecialister. Är ständigt ute på vägarna som kundrådgivare och motiverande utbildare.

Från sin bas norr om Berlin reser Jörg Focking runt i östra Tyskland. "Jag gillar att vara ute och röra på mig", säger han - och för honom betyder "ute och röra på sig" att träffa kunder. Hans skåpbil är fylld till brädden med Festool-verktyg, dammsugare och tillbehör. Som applikationsspecialist ger han råd till kunderna och hjälper dem med tips och råd. Och vice versa: "Ofta lär jag mig också av kunderna. Det är en värdefull tillgång för mig och för oss alla."

Det är tydligt: Festools verktyg kan göra mycket. Men för att kunna utnyttja deras potential fullt ut måste kunderna också veta hur de ska använda verktygen och tillbehören i Festool-systemet på ett optimalt sätt. Vilken slipmaskin är bäst lämpad? Hur gör man rätt val av sliprondeller och slippapper? Styrskena och vinkelanslag? De gör arbetet mycket enklare, både var för sig och i kombination. Våra applikationsingenjörer vet allt om det. Och de ger kunderna råd som går långt utöver detta när det gäller att effektivisera verksamheten eller göra medarbetarna medvetna om hälso- och säkerhetsfrågor. Det är här de verkligen kommer till sin rätt: som applikationsspecialister, kundrådgivare och motivatörer.

"Jag gillar att stödja och ge råd till kunder eftersom jag vet vad våra verktyg kan göra. Men jag lär mig också ofta av kunderna. Det är en värdefull tillgång för mig och för oss alla."

Jörg Focking, applikationsspecialist, Team East, Festool Tyskland

Våra reparationsexperter. Får allt och alla att fungera (till och med veteraner från förr i tiden).

Våra servicemedarbetare bevisar dag efter dag hur en allroundreparation ser ut hos Festool. Till exempel i Frankrike och Nederländerna. Reparationsteamet består av specialister som känner varje Festool-maskin utan och innan. På en arbetsbänk demonteras en slipmaskins inre delar ända ner till motorn, medan en kapsåg demonteras på ett fackmannamässigt sätt i rummet intill. Varje Festool-produkt har en modellhistoria, varje maskin sin egen berättelse. Naturligtvis används endast originalreservdelar vid reparationer.

Oavsett om det är en helt ny maskin som har fallit från en hög byggnadsställning eller ett "historiskt" Festool-verktyg som behöver lite mer uppmärksamhet - i samtliga fall gäller följande: Vi utvecklade verktyget. Vi har tillverkat det. Vi vet bäst hur vi ska reparera det. Vi reparerar inte bara en defekt. Verktygen analyseras, justeras och ställs in noggrant, och i de allra flesta fall rengörs maskinen även grundligt. Festool lämnar tolv månaders garanti på de reparerade eller utbytta reservdelarna. Detta är ett mervärde som inte bara gör maskinen glad, utan även kunden.

"När jag får igång ett verktyg igen är jag lika glad som om det vore mitt eget. Det är det vi är här för. Och vi gör gärna det lilla extra."

Ramtjinder Soekdew, reparationsspecialist, Service Festool Nederländerna

Vårt mervärde för dig. Kundnära service - direkt, praktisk och heltäckande.

För oss på Festool är det en självklarhet att göra allt vi gör med övertygelse. Oavsett om det gäller reparationer eller garantianspråk, stöldskydd eller tillgång till reservdelar - vi är den pålitliga partnern vid din sida. Våra medarbetare på många platser är helt engagerade i detta. För oss är ett verktyg inte bara ett verktyg, utan en del av ditt arbete och din framgång. Det kan du lita på. Under verktygets hela livslängd. Och det kan vara riktigt länge på Festool.

MyFestool ger dig också möjlighet att använda vår service på ett ännu mer direkt sätt. När och var du än behöver något. Oavsett om det är i verkstaden, på byggarbetsplatsen eller hemma kan du hålla ett öga på dina verktyg och tillbehör dygnet runt och beställa reparationer snabbt och enkelt. Som MyFestool-medlem kan du också dra nytta av exklusiva erbjudanden, tävlingar och evenemang. Mer är inte möjligt!

Du hittar all information om MyFestool och dess tjänster här.