PH: Man kan förvänta sig att litiumjon-cellteknologin fortsätter att öka batteriernas effekt och drifttid och därmed banar väg för nya batteriprodukter. Just e-mobiliteten blir en drivkraft för denna ökade batteritid. På så sätt kan vi göra helt nya produktgrupper mobila, som vi inte alls kunde tänka oss med batterier av effekt- och uthållighetsskäl för bara några år sedan. Samtidigt blir batterierna för de små monteringsverktygen, som exempelvis skruvdragare, mycket kompaktare än de var för några år sedan. Men de kommer fortfarande att ha ungefär samma effekt och drifttid. Man kan säga att framför allt produktgrupperna i det så kallade ”Non-Drill”-området, alltså alla batteriverktyg som inte används för att borra och skruva, kommer att växa.

Sladdlöst och kraftfullt
TechTalk: intelligenta batterisystem från Festool

I TechTalk pratar med vi produktchef Patrick Hitzer (vänster) och utvecklaren Patrick Schön (höger) om vad som gör ett batteri perfekt och vilka mål Festool har med utvecklingen av framtidens batterier.
Vilka krav har våra kunder på ett batteri?
Patrick Hitzer: Det är svårt att säga generellt eftersom det inte finns någon typisk kund, utan varje yrkeskategori och naturligtvis varje enskild hantverkare har sina egna krav på de batteridrivna elverktygen. Framför allt är det viktigt att batteriet och elverktyget är avstämda mot varandra och fungerar perfekt tillsammans. Precis som med nätdrivna verktyg måste batteriet kunna leverera effekt, vara uthålligt och ha lång livslängd. De ska alltså ge den effekt och arbetstid som våra kunder behöver och förväntar sig för att kunna klara sitt jobb. Om hela systemet också är robust och kan fungera i många år så har vi nått vårt mål.

Hur kommer batteritekniken att utvecklas? Och: vart är marknaden på väg?

Vad är svårast med att utveckla nya batterier?
PH: Effektiv litiumjon-cellteknologi ger nya grupper av batteriprodukter, som å sin sida ställer helt nya krav på helhetssystemet och själva batteriet. Deras höga effekt kortvarigt och/eller under längre tid måste kunna bearbetas och kylas i batteriet, i gränssnittet och i maskinen. Och även de stora batterierna måste vara startklara snabbt igen för att man ska kunna arbeta utan onödiga uppehåll, vilket i sin tur kräver mycket av laddningstekniken. Dessutom måste batterierna vara kompatibla med de ”gamla” verktygen som redan finns ute på marknaden, för att våra kunder ska ha ett fungerande system där allt passar ihop.
Vad är vårt mål? Ännu högre effekt? Ännu bättre uthållighet?
PH: Vårt mål är kraftfulla batterisystem som ska passa för våra maskiner och uppfylla kraven från våra proffsanvändare. För vissa maskiner kan det handla om ett större, effektivare batteri. För andra maskiner är det tvärtom ett mindre, kompaktare och lättare batteri som ändå ger tillräckligt med effekt och drifttid. Vi kommer att utöka våra 18 V-system ytterligare och fokusera på detta även under kommande år. För produkter som kräver mycket energi ska vi ta fram så kallade dubbelbatteri-koncept, som uppfyller effektkraven samtidigt som de passar in i 18 V-systemet.

Vilken roll spelar Internet of Things (IoT) när de nya batterierna utvecklas?
PH: IoT spelar en mycket viktig roll för oss. Där fokuserar vi på digitalisering och individualisering som ska vara till nytta för kunden. Den tekniska basen för våra IoT-funktioner är Bluetooth-batterierna. De fungerar i princip som en gateway i kommunikationen mellan våra maskiner, som exempelvis för fjärrstarten mellan verktyget och dammsugaren eller mellan verktyget och Festool Work-appen.

”Våra kunder ska kunna nå samma resultat med en batterimaskin som med en maskin med kabel.”
Patrick Hitzer, produktchef för batteriteknik
Vilka krav ställer vi när ett nytt batteri utvecklas?
PH: Vi ställer många krav när vi utvecklar nya batterier. De viktigaste är säkerhet, kvalitet och hållbarhet och så naturligtvis även effekt och drifttid. Sedan ska de vara helt framåt- och bakåtkompatibla med vårt 18 V-system också. Batterierna måste ju passa i vårt 18 V-sortiment och samtidigt fungera inom sitt system!

Hur påverkar batteriet ett verktyg?
PH: Det har stor påverkan. Batteriet är grunden för verktygets prestanda. Men det är samtidigt en del av verktyget och får inte vara tyngre än att verktyget fortfarande är ergonomiskt och bekvämt att arbeta med. Genom batteriet får verktyget också IoT-funktioner som är till stor hjälp till vardags: om vårt Bluetooth-batteri exempelvis ansluts till en Bluetooth-anpassad dammsugare så kan den autostartas tillsammans med verktyget. Batteriet är även IoT-kopplingen mellan verktyget och en smartphone. Via vår Work-app finns redan praktiska funktioner, och fler tillkommer i framtiden.
Utvecklar vi alltid batterier som ska passa till ett visst verktyg eller utvecklas de oberoende av verktyget?
PH: Båda alternativen är möjliga och har förekommit. I regel kan systembatterier utvecklas oberoende av verktyg. Men de orienterar sig mot verktygen som redan finns på marknaden eller är under utveckling. Vi har ju redan batterier som är speciellt utvecklade för nya batterimaskiner. Ett exempel är Ergo-batterierna för våra kompaktslipmaskiner RTSC/DTSC 400 och ETSC 125. Det beror på att ett batteri som utformats efter systembatteriet i det här fallet inte hade uppfyllt kraven på hantering och ergonomi hos målgruppen, dvs. målarna.

Hur gör vi så långlivade batterier som möjligt för våra kunder?
Patrick Schön: Vi använder bara högkvalitativa högströmsceller från kända tillverkare. Dessutom håller vi oss inom battericellernas tillåtna specifikationer. Det gäller både för laddning och urladdning. Vi har också olika skyddsmekanismer som förlänger livslängden på batteriet och dess celler. När det gäller battericellernas åldrande spelar framför allt temperaturen en viktig roll. Därför har vi Airstream-teknologin som låter battericellerna svalna innan de laddas, så att de sedan laddas helt med den tillåtna maxströmmen. Eftersom cellerna hela tiden blir effektivare kommer livslängden, och därmed också temperaturhanteringen, att spela stor roll för nästa batterigeneration.
Vad kan jag som användare göra för att batteriet ska hålla längre?
PS: Det mesta gör maskinen i kombination med våra batterier. Men även här försöker vi hela tiden vidareutveckla våra batterisystem och göra dem smartare, så att kunden alltid ska få mer funktion och prestanda med samma höga kvalitet. Kunden kan öka hållbarheten genom att hantera batteriet på rätt sätt. Till exempel påverkar förvaringstemperaturen batteriets livslängd. Man ska alltså vara noga med att inte förvara batteriet i höga temperaturer länge. En annan sak kunden kan påverka är hur ofta batteriet används tills en temperaturfrånkoppling sker. För att få batterierna att hålla längre kan man byta till ett andra batteri innan det första hinner kopplas från på grund av temperaturen.

Hur kommer batteriernas uthållighet att öka i framtiden? Hur påverkar batteriet framtiden?
PS: En stor drivkraft i cellutvecklingen är e-mobiliteten som visar vägen framåt. Där ligger fokus främst på kapaciteten, som i det fallet är lika med räckvidden. Förutom kapaciteten är säkerheten och kostnaderna också viktiga. För våra användningsområden har vi delvis liknande krav på kapaciteten, exempelvis för dammsugarna och slipmaskinerna. Till dem vill vi ha en måttlig effekt för att de ska kunna arbeta så länge som möjligt. Men det finns också uppgifter där maximal effekt är viktigare än batteriets kapacitet. Sådana krav på toppeffekt har vi till exempel i sågarna. Eftersom våra systembatterier ska fungera för hela maskinsortimentet är hög effekt lika viktigt som kapaciteten. Sammanfattningsvis kan man säga att kapaciteten och effekten kommer att öka medan formatet förblir ungefär detsamma under de närmaste åren.

Hur kan vi få med temat hållbarhet i batteriutvecklingen i framtiden? Vad gör vi redan nu?
PS: Utvinningen av råämnen för battericellerna har stor betydelse för hållbarheten. På Festool kan vi göra användningen av cellerna mer hållbar. Det finns till exempel idéer om ett ”andra liv”, där celler som inte längre klarar våra krav, men ändå har kapacitet kvar, kan fortsätta användas i andra batterier. För att det ska fungera måste batteriet förstås kunna tas isär. Det är sådana överväganden vi måste ta hänsyn till när vi utvecklar nästa batterigeneration.
Vad är viktigast: ett bra elverktyg eller ett bra batteri?
PS: Den frågan går inte att svara entydigt på eftersom det handlar om ett väl avvägt system, där elverktyget får energi från batteriet under den tid som behövs. Det fungerar inte om verktyget har reserver kvar som inte kan utnyttjas på grund av ett svagt batteri och tvärtom. När man utvecklar elverktyg måste man ta med i beräkningen att allt som har med energitillgången att göra vidareutvecklas, vilket öppnar upp för nya användningsområden och idéer.