
En bra drivning betyder allt
Motorn är hjärtat i varje elverktyg. Men en bra motor är inte allt: när det gäller sladdlösa verktyg handlar det framför allt om hur batteriet och motorn samarbetar. Hur viktigt det här lagarbetet är för att verktyget ska kunna fungera perfekt varje dag förklarar de ledande utvecklarna Fabian Grass och Martin Graf i en intervju.
Hur viktig är en bra motor för elverktyget?
Fabian Grass: På Festool strävar vi alltid efter maximal precision när vi utvecklar och tillverkar våra verktyg. Det gäller självklart våra motorer också. Motorn är elverktygets hjärta och påverkar därför både arbetsresultatet och tempot direkt. Som en del i den elektriska drivlinan har motorn också stor inverkan på maskinens prestanda.

Hur skiljer sig moderna motorer från de gamla?
FG: Förutom att effektbehovet ökar hela tiden, blir egenskaper som varvtal, skyddsmekanismer, verkningsgrad, slitagefri drift, vikt och storlek allt viktigare. I våra elverktyg står ”EC” för ”Electronically Commutated” – som är ett annat namn på den borstlösa tekniken.

”Brushless”, alltså borstlösa motorer, har blivit standard i branschen. Vad är det som skiljer Festool-motorteknologin från alla andra?
FG: Vi ser tillbaka på många års erfarenhet av borstlösa motorer. Med den erfarenheten har vi tagit fram den nya motorbyggsatsen, som med sitt breda användningsområde kan anpassas till såväl nätdrivna som batteridrivna verktyg. Att vi verkligen har lyckats med det kommer våra användare att märka i de enskilda segmenten under kommande år.

Kommer Festool att fortsätta använda borstmotorer eller övergå helt till borstlösa motorer?
FG: Vi monterar borstmotorer även i framtiden. De används i maskiner där fördelarna med borstlösa motorer inte spelar så stor roll. De här motorerna tillverkas också i fabriken i Neidlingen. Även här vidareutvecklar och optimerar vi ständigt för att kunna möta de nya kraven från olika användningsområden.


Hur skiljer sig motorer med kolborstar från borstlösa motorer?
FG: Två stora skillnader är underhåll och effekttäthet. Borstlösa motorer har inga kolborstar som kan bli slitna med tiden. Därför kan man tillverka elverktyg som inte behöver mycket underhåll. Det innebär också mycket färre komponenter. Det är i sin tur positivt för utrymmet, vikten och därmed också effekttätheten. Med borstlösa motorer kan vi alltså bygga mindre verktyg som är nästan underhållsfria och samtidigt starkare.
Hur tillverkar vi våra motorer? Och: kommer alla komponenter från oss?
FG: Festools motorer tillverkas i vår egen motorfabrik i Neidlingen. För enskilda komponenter litar vi till vårt långvariga samarbete med internationella leverantörer.

Hur påverkar dessa moderna motorer batteritekniken?
Martin Graf: Batteriet är ju elmotorns energikälla och kan i motsats till ett nätdrivet verktyg bara leverera en viss mängd energi. Därför måste motorerna och drivlinorna framför allt i batteriprodukter ha en hög verkningsgrad. Hög verkningsgrad betyder att både motorn och drivlinan utnyttjar energin från batteriet effektivt. Då kan verktyget användas länge med hela sin kapacitet. Därför har våra borstlösa EC-TEC-motorer betydligt högre verkningsgrad än motorer med kolborstar och är perfekt lämpade för batteridrivna maskiner.
”Inte ens den bästa motorn har något att ge utan rätt batteri.”
Martin Graf, avdelningschef för modulutveckling på Festool

Motorn och batteriet är alltså ett team och inte två delar som är isolerade från varandra?
MG: Ja, det här ett helhetssystem som bara fungerar tillsammans. Inte ens den bästa motorn har något att ge utan rätt batteri.

Utvecklas batterierna speciellt för motorerna?
MG: Ja och nej – vi utvecklar drivsystem som består av elektronik, programvara, batteri och motor. Dessa system är inte alltid lika, utan utformas och optimeras för elverktygets speciella användningsområde. För användarnas skull utvecklar vi såväl ergonomin som motorn, drivningen och energiförsörjningen så att verktyget ska passa som handen i handsken.
Vad betyder en bra motor till vardags?
FG: En motor är bra om den är positiv för användaren. Det betyder att den är ljud- och vibrationsdämpad, har låg värmeutveckling och samtidigt kan arbeta med hög kapacitet. Och det ska den klara år efter år även i hårda villkor. Det är kraven vi ställer på en bra motor.
”En motor är bra om den är positiv för användaren.”
Fabian Grass, teamchef för motorutveckling på Festool

Finns det olika motorer för olika användningar? Sliparbeten pågår ofta länge medan sågning är mycket intensivt och krävande …
FG: Ja, precis. Vi brukar tänka oss effektbehovet som en pyramid. Den går från ”konstant” till ”mycket kort och därmed intensivt”. En annan viktig faktor är varvtalet som inverkar direkt på kylningen av motorerna. Enligt våra kvalitetskrav väljer vi sedan en lämplig motor bland 1 600 möjliga varianter för att den ska passa användningen med olika längder och diametrar.

När började Festool utveckla borstlösa motorer?
FG: Det är svårt att säga exakt. Men utvecklingen började runt 2004 med den första generationen av EC-TEC-motorn. Den användes först i en batteridriven skruvdragare. Den här EC-motorn har ständigt vidareutvecklats och monterats i olika varianter av batteri- och nätdrivna elverktyg. Även där används denna motor – parallellt med den nya generationen EC 2.0 – i våra maskiner.
Vilket är viktigast: rätt motor för verktyget eller en som är så stark som möjligt, oavsett användning?
FG: Helt klart rätt motor för verktyget.