
Märket Festool
Ikoniskt och innovativt med trogna fans

Styrelseordförande
Sascha Menges
Verkställande direktör
Hur länge har Festool funnits som märke? Och hur började allt?

Vad gör ert märke så starkt?
Hur lojala är era kunder?
SM: Extremt lojala, skulle jag säga. Jag skulle till och med gå så långt att jag vill påstå att har du en gång haft ett Festool-verktyg så är du fast.
BA: Oj, Sascha, det är ett ganska djärvt påstående (skrattar).
SM: Skämt åsido, att ha lojala kunder är mycket viktigt för oss och inget vi alls tar för givet, utan något som hela tiden sätts på prov. Lojalitet är ju inget som kommer av sig självt, det är resultatet av belåtenhet. Märket lovar någonting, men i slutändan är det kundens upplevelse – ett samspel med märket, i vårt fall med verktyget – som avgör. Vi inte bara håller märkeslöftet, vi överträffar det gång på gång. Det är den spänningen, den överraskningen, som gör kunderna lojala.
”Innovation är inte bara att 'vara uppfinningsrik' – något blir bara en innovation när det lyckas på marknaden eftersom det innebär en verklig fördel för kunderna.”
Sascha Menges, vd
Ni verkar ha väldigt trogna fans.
Varifrån kommer den här passionen för märket och vilka är det som gillar Festool så mycket?
BA: Jag vet faktiskt inte riktigt var den här hängivenheten kommer ifrån. Vår viktigaste målgrupp är hantverkare som arbetar med maskinerna vid renovering och bygge, som byggnadssnickare, maskinsnickare och målare. De tjänar sina pengar med våra verktyg, men det finns också riktiga Festool-fans bland dem. Och så finns det specialister, som instrumentmakare, scenografer eller människor som renoverar och bygger speciella båtar. Dessutom har vi målgruppen från makerrörelsen och gör-det-självare som förverkligar småprojekt eller stora drömmar med våra produkter. Det är nog här vi hittar våra största fans. Vad de alla har gemensamt, tror jag, är att de uppskattar att våra verktyg är hållbara och robusta, men också perfektionismen som alltid ingår när vi utvecklar våra verktyg. Vi är noga med detaljerna, och om du gillar det så har du hittat rätt. När vi får komplimanger som ”Ni har verkligen lyssnat på oss för den här nya produkten!” är det förstås fint beröm som gör oss mycket stolta.
SM: Professionellt hantverk är skapande. Hantverkarna skapar något med sina händer, sitt sinne och naturligtvis med verktygen. Och det är där entusiasmen kommer in i bilden.
Är det något ni är speciellt kända för?
Vad måste ni som märke göra för att nå framgång på lång sikt?
”Efterfrågan på äkta hantverkskunnande är högre än tillgången på kvalificerat yrkesfolk.”
Barbara Austel, styrelseordförande
Ni har alltid hållit er till Tyskland och ni har fabriker i södra delen av landet, där ni också har ert säte.
Vad väntar oss under kommande år och vad kan Festool behöva ändra på? Hur kan man kombinera förändring och tradition?
Vilka trender ser ni inom yrkena i branschen?
”Om tradition betyder 'Vi har alltid gjort så här' och man inte är villig att lyfta blicken lite, så fungerar det inte med utveckling eller förändring.”
Barbara Austel, styrelseordförande
Podcastserien ”Århundradets märken” är en produktion från Studio ZX. Intervjun gjordes av Mae Becker.