
Ergonomi och design går hand i hand hos Festool
Hur skapar man en produkt som både ska vara exceptionellt bra utformad och kunna fungera till max? Vi har frågat produktdesigner Timo Kuhls.

Timo Kuhls
Festool produktdesigner
Timo Kuhls har arbetat med produktdesign hos Festool sedan 2008. I intervjun berättar han om hur perfekt ergonomi och funktion kombineras i Festool-produkterna.
Kompaktslipmaskinerna är relativt nya produkter. Vad var den stora utmaningen med dem?
Tekniken, konstruktionen och ramvillkoren för utformningen av våra el- och tryckluftsverktyg blir allt mer komplexa. Det gäller i synnerhet för kompaktslipmaskinerna. De måste vara mycket effektiva men också mycket lätta, lätthanterliga och ha perfekt ergonomi. Och framför allt måste precisionsverktygen vara mycket robusta och hållbara.

Användarna märker direkt om en ny slipmaskin fungerar perfekt och ligger bra i handen. Finns det några andra genomtänkta produktegenskaper som användarna inte märker av?
Varje verktyg har ju en in- och en utsida. Höljet består i regel av halvskålar i plast. Utifrån måste de här skålarna i första hand vara funktionella och ergonomiska och dessutom återspegla Festools formspråk. Skålarnas insida måste uppfylla helt andra krav eftersom den spelar stor roll när vi ska få plats med allt – elektroniken, mekaniken, transmissionen och motorn – i ett så litet utrymme.

Till exempel den borstfria EC-TEC-motorn?
Exakt. Då handlar det inte bara om en motor, utan om ett ytterst intelligent drivningskoncept. EC-TEC arbetar utan kolborstar och är därför underhållsfri. Om verktyget närmar sig det kritiska området reducerar EC-TEC automatiskt strömtillförseln och effekten. Det är funktionella produktegenskaper som lönar sig direkt för kunden: den är effektstark och underhållsfri med upp till tio gånger längre livslängd och lägsta möjliga energiförbrukning.
Dessutom finns det knappt någon produkt från Festool som står ensam, eftersom allt måste passa in i systemet.
Det är riktigt. Och det spelar en avgörande roll för varje ny produkt och varje vidareutveckling. Men vi håller oss kvar vid kompaktslipmaskinerna: vi har ju excenterslipen, deltaslipen och planslipen. De är visserligen separata verktyg, men har utvecklats tillsammans som en liten familj. I systemet ingår också deras tillbehörsdelar och förbrukningsmaterial. För att arbeta rent kan man ansluta en behändig dammpåse eller en av våra CLEANTEC-dammsugare. Och till varje verktyg finns också ett passande förvaringssystem i SYSTAINER. Kort sagt: Vi utvecklar och utformar alltid i smart system.


Hur tänker och utformar ni produkterna ur användarnas synpunkt?
När vi arbetar sitter det alltid en liten användare på axeln – det känns åtminstone så (skrattar). Men, om vi ska vara allvarliga: vi har många trogna kunder. Och även våra nya kunder har extremt höga förväntningar. Därför måste vi hela tiden ha dem i åtanke. För varje ny produktidé ställer vi oss frågan vad användarna behöver och hur vi kan underlätta deras arbete. De här kraven leder till konkreta beslut om hur ett verktyg ska konstrueras och utformas. Under utvecklingsarbetet specificeras massor av produktegenskaper och utformas så att de i slutänden underlättar arbetet för kunden.
Vem bestämmer det här?
Vi arbetar alltid tillsammans med kollegorna på utvecklingsavdelningen. In- och utsidan, ergonomin, funktionen och den mekaniska konstruktionen hänger så tätt samman att man inte kan betrakta dem enskilt. Desto viktigare blir då att vi har ett nära samarbete med våra kollegor inom utveckling, användningsteknik, konstruktion, produktion och produkthantering under produktutvecklingsprocessen. Var och en bidrar med sin kompetens och erfarenhet. Och vi är eniga inom teamet om att endast det bästa är gott nog.

Vad utmärker en bra produktdesign från Festool?
Produktdesignen har alltid direkt påverkan på Festool-produkternas egenskaper. Dessutom har vi lyckats utveckla ett tydligt och tidlöst produktspråk som är både lätt att förstå och talar direkt till känslorna. För oss är denna klarhet och kontinuitet oerhört viktig, i kombination med en hög igenkänningsfaktor. Det gör att varje enskild produkt lyfter fram värdena som Festool står för.
Den legendariske produktdesignern Jonathan Ive har lyckats skapa ett slags habegär kring Apple-produkterna. Fungerar det för elverktyg också?
Våra verktyg är ju inga konsumtionsvaror eller livsstilsprodukter. Men trots det spelar produkternas status en stor roll. Bland de invigda betraktas en hantverkare som använder Festool-verktyg som ett proffs med höga krav. I detta sammanhang säger produkten en hel del om sin ägare. Vi kan inte jämföra oss med Apple, men lite stolta blir vi ändå.
