
Perfektion ner till sista skruven
Ett projekt med 45 000 skruvar. I huvudrollen: batteriborr/skruvdragaren T 18 från Festool
Vad har tyska förbundsdagen, kryssningsfartyget AIDA och universitetet i Southampton gemensamt? Det är enkelt: Så snart som högkvalitativt träbygge kom in i bilden i ett av dessa projekt fick träbyggnadsföretaget VHB rycka in.
Georg Rothärmel, verkstadschef på Vereinigten Holzbaubetriebe (VHB) tar emot oss i ingången till produktionshallen strax före åtta på morgonen. På hans tröja lyser den orangefärgade VHB-loggan. Ett par sågspån visar att han är med där jobbet sker. Trots att han sällan hanterar verktyg numera. ”Det är inte alltid så lätt!”, avslöjar han med ett skratt när vi går mot hans tillverkningsområde. Han stannar till på vägen för att ge oss lite basinformation om företaget: VHB har sammanlagt 125 anställda. Företaget bildades på 70-talet när två träbyggnadsföretag slogs samman. Det är över 40 år sedan. 2015 hade företaget en omsättning på 23,9 miljoner euro – inte dåligt. På VHB har man specialiserat sig på högkvalitativ konstruktion och utbyggnad både inomhus och utomhus. Även kryssningsfartyg dyker regelbundet upp i orderböckerna, då gäller det mestadels träkonstruktioner i poolområden. Företaget arbetar också med fasader i trä/glas och fasader i trä/aluminium. På totalt tre produktionssäten med en yta på ca 5 000 kvadratmeter arbetar man sina olika projekten.

56 burspråk – 45 000 skruvar
Två kollegor i montageteamet tillverkar en ram. De stressar inte. Allt sker rutinerat och friktionsfritt. Det märks att det inte är första gången de monterar ett burspråk tillsammans. Utseendet och lukten avslöjar att de arbetar med gran. ”Granvirke har perfekta egenskaper: låg andel harts, står emot väderpåverkan och är dessutom lätt att skruva i”, berättar Georg Rothärmel och fortsätter: ”I det här fallet handlar det om burspråk i trä som vi tillverkar för ett äldreboende i Schutterwald. Totalt är det 56 burspråk – det blir ca 45 000 skruvar. Vi skruvar alltså en hel del här. Då är det i första hand batteriborr/skruvdragaren T 18 från Festool vi använder, eftersom den har en mycket bra kombination av det vi söker – den är lätt, mångsidig, uthållig och robust.”

Träbygge framför allt
Rothärmel kollar läget lite snabbt med teamet framför sitt kontor. Ett rent kontorsjobb? Det kommer inte på fråga. De erfarna verkstadschefen står alltid i centrum, känner varje projekt in i minsta detalj och anser att kommunikationen med medarbetarna är a och o. Det är ett måste eftersom VHB har specialiserat sig på stora och krävande träkonstruktionsprojekt. Bland kunderna finns riksdagen i Berlin, de nordiska ländernas ambassader, EU:s ministerråd och EU-domstolen i Luxemburg med en en utbyggnad. ”De här stora projekten kräver en enastående koordination och exakt planering av personal, material och maskiner”, förklarar Rothärmel. ”I förbundsdagen renoverade vi nyligen trämöblerna på vissa ställen. Då fick vi jobba på nätterna för att inte störa kontorsarbetet under dagtid. Det var inte enkelt men vi rättar oss alltid efter kundernas behov.”
Trä när det är som vackrast
På en annan station i verkstaden slipas burspråkens trädelar. Här, där solljuset faller in från sidan i monteringshallen, kommer granvirkets vackra, nästan elefensbensfärgade yta till sin fulla rätt. Granvirke är på uppgående: tidigare sågs det som för svårt att arbeta med, men nu används det allt oftare. Inte minst för sin motståndskraft mot yttre påverkan. ”Före monteringen slipar vi granvirket, för att lacka det senare. Normalt använder vi excenterslipen ETS 125 i kombination med dammsugaren CTM 26. Men i det här fallet handslipar vi eftersom slipverkan blir för hög med maskinen”, förklarar Rothärmel.

”För oss är batteriets uthållighet mycket viktig. Varje gång vi måste byta batteri kostar det värdefull tid. Därför är uthålligheten viktigare än ren kraft”
Georg Rothärmel – VHB
Skruva runt hörnet
Först skruvar man fast aluminiumramarna i träet. Då måste skruvdragarens kraft doseras exakt för att inte skada de ömtåliga ramarna eller träet. Just granvirke har en tendens att splittras om man inte är försiktig med verktyget. Här kan T 18 verkligen visa sina fördelar som professionellt monteringsverktyg: tillsammans med vinkeltillsatsen är det enkelt för teamet att skruva i svåråtkomliga vinklar och vrår på burspråket. Skruv efter skruv sjunker elegant ner i virket, och efter knappt 30 minuter är burspråket monterat. ”Trots att vi har tillräckligt med laddare är batteriernas uthållighet mycket viktig för oss. Varje gång vi måste byta batteri kostar det värdefull tid, och det blir en hel del på en arbetsdag om man slår ihop det. Därför är uthålligheten viktigare än ren kraft”, säger Georg Rothärmel.
Kontroll är inte allt
Scenbyte: efter monteringen i Memmingen är det dags att fästa burspråken på byggnadsstommen i Schutterwald. För detta har monteringsteamet satt fram en kran som ska lyfta delarna på plats. Efter några minuter har kranen blivit 50 meter – kraften till krandrivningens kompressor kommer från en dieselmotor. Sedan går allt snabbt: det första burspråket hänger i kroken. Det som först ser enkelt ut visar sig vara en komplicerad uppgift. Vissa ramar måste lyftas över byggnadens tak och placeras i rätt position på andra sidan med centimeterprecision. Eftersom ramstommarna inte är speciellt tunga finns risk att vindbyar får tag i dem under lyftet. Men teamet har allt under kontroll: på taket står två kollegor och leder kranföraren med en komradio. ”Här är förtroende minst lika viktigt som kontroll”, ropar kranföraren till oss. Dieselmotorn går på högvarv. Nästa fönster stiger mot den stålblå himlen. Som tur är så är det nästan vindstilla den här vårmorgonen. Ett efter ett svävar burspråken genom luften mot sina mål.


Allt är grönt
På andra sidan av byggnaden väntar två montörer redan otåligt på burspråken. ”Hos oss handlar allt om precision och snabbhet”, berättar en av VHB-montörerna, medan hans kollega målmedvetet drar i de första skruvarna med Festools T 18. Ramarna skruvas fast i stålskenor som sticker ut från ytterväggen. På så sätt är burspråken säkert förankrade i byggnaden. Samma sak i innertaket. Teamet är lika samspelt som ett depåteam i Formel 1: efter fem minuter sitter burspråket perfekt – och nästa fönster är redan på väg. Sent på eftermiddagen är alla burspråk monterade. Vi frågar hur det står till med batterierna. Allt är på grönt, men i dag har vi även använt de lite större batterierna på 5,2 Ah”, svarar en av montörerna och tillägger på skoj: ”Fast vi går på rött nu. I morgon börjar vi om igen med fulladdade batterier.”







1 / 1





