Man måste ta till ordentligt om det ska hålla. Några brädor och ett par skruvar räcker inte långt. Det behövs mer. Eller rättare sagt: 19 000 skruvar, 10,5 kubikmeter trä och 96 screentrycksplattor – så mycket material gick åt när de båda triathlon-stjärnorna Jan Frodeno och Lionel Sanders skulle försöka cykla fortare än någonsin.
Förutom de två toppidrottarna behövdes förstås ett par andra stjärnor också: Schneestern och Festool. De båda är inte bara ett samspelt team, utan riktiga hantverkarproffs som vet vad som krävs. Schneestern från Durach i Oberallgäu har många års erfarenhet av att bygga sportanläggningar. Dit hör City Big Air-event för freestyle-vintersport och hopp och ramper för cykel och skateboard, som till exempel den aktuella ”Canyon Turn” under Tri Battle Royale, som blev en spektakulär kuliss till superstjärnornas duell.

Massivt och gigantiskt
proffshantverk för toppidrottare
Två triathlon-superstjärnor, actionsport-specialisten Schneestern och Festool – en vinnande kombination som är som gjord för rekordtider: Via ”Canyon Turn” körde Jan Frodeno och Lionel Sanders inte bara mot klockan under Tri Battle Royale i Allgäu, utan med stöd från proffshantverkarna och rätt verktyg, som Festool SYS-PowerStation, handlade det också om att slå cykelrekordet för långdistans-triathlon.

För det nya världsrekordförsöket mellan tysken Frodeno och kanadensaren Sanders krävdes det allra bästa materialet och att en hel riksväg spärrades av. Rekordförsöket gjordes på B 19 och innehöll både en scen och en velodromkurva.
Det var mycket att göra innan toppidrottarna skulle mötas. Sex veckor före det planerade evenemanget hörde de båda triathleternas cykelsponsor av sig till Schneestern och presenterade sina planer. Dirk Scheumann, chef på Schneestern, blev eld och lågor över idén och sa ja direkt.
”Hur ska vi få till det här bygget?”, minns Schneesterns projektledare Julian Gessenauer att de undrade till en början. Vilka detaljer är viktiga, vilka material ska vi använda? – En mängd frågor som måste besvaras snabbt, för tävlingen närmade sig med stormsteg.
”Hur ska vi få till det här bygget?”, minns Schneesterns projektledare Julian Gessenauer att de undrade till en början. Vilka detaljer är viktiga, vilka material ska vi använda? – En mängd frågor som måste besvaras snabbt, för tävlingen närmade sig med stormsteg.
Efter de första planerna, skisserna och ritningarna ställdes en prototyp upp på gården hos Allgäu-företaget. ”Och där testkörde vi först”, förklarar Gessenauer. Det blev snabbt tydligt att underkonstruktionen måste bestå av träbalkar och körbanan av screentrycksplattor, eftersom de ger tillräckligt fäste och står emot vädret.

Och vad prototypen utlovat höll sedan den slutliga versionen av ”Canyon Turn”: Med en längd på 75 meter, höjd på 4,5 meter och 300 timmars arbetstid var det en imponerande byggnadskonstruktion som ledde till framgång för de båda idrottarna under sommarens event.
”Den var massiv, den var gigantisk”, säger Julian Gessenauer, som fortfarande är imponerad. Den största utmaningen var att bygga upp velodromkurvan på påfarten till den avspärrade riksvägen. Det tog tre dagar att få träjätten på plats.
Demonteringen gick snabbt och var avslutad samma dag, men för att montera fick man först förtillverka delarna, transportera dem till tävlingsplatsen och sedan sätta ihop dem där som en byggsats. Det allra viktigaste var: allt måste sitta exakt. Inget fick vara ostadigt eller glida ur läge.
”Den var massiv, den var gigantisk”, säger Julian Gessenauer, som fortfarande är imponerad. Den största utmaningen var att bygga upp velodromkurvan på påfarten till den avspärrade riksvägen. Det tog tre dagar att få träjätten på plats.
Demonteringen gick snabbt och var avslutad samma dag, men för att montera fick man först förtillverka delarna, transportera dem till tävlingsplatsen och sedan sätta ihop dem där som en byggsats. Det allra viktigaste var: allt måste sitta exakt. Inget fick vara ostadigt eller glida ur läge.

”Rätt material och rätt verktyg – det är vad allt handlar om.”
Marco Rues, Marketing Team Lead på Schneestern


Till sin hjälp hade hantverkarproffsen först och främst en sak: rätt verktyg! Det här var ett jobb för battericirkelsågarna och skruvdragarna. En annan oslagbar fördel var Festool SYS-PowerStation. Om man behöver mycket energi där det varken finns eluttag eller ström, är den perfekt med sina 3 680 W och kortvarigt upp till 11 000 W samt 1 500 wattimmar.
Gessenauer förklarar hur bra den funkade: ”Vi kunde köra en vanlig cirkelsåg en hel dag med SYS-PowerStation. För oss var den det perfekta hjälpmedlet. Den räckte för hela jobbet.” Och även om Festools batteriverktyg också var med på byggplatsen, ”var SYS-PowerStation precis vad vi behövde”.
Gessenauer förklarar hur bra den funkade: ”Vi kunde köra en vanlig cirkelsåg en hel dag med SYS-PowerStation. För oss var den det perfekta hjälpmedlet. Den räckte för hela jobbet.” Och även om Festools batteriverktyg också var med på byggplatsen, ”var SYS-PowerStation precis vad vi behövde”.
Eftersom proffs var inblandade i allt kring Tri Battle Royale i Allgäu har evenemanget blivit ett positivt minne för alla deltagare och besökare. ”Det pratas fortfarande om det”, säger Marco Rues från Schneestern. Att företaget var känt i regionen visste man. Men att velodromkurvan skulle hamna i de stora, tyska sportkanalerna hade proffshantverkarna inte räknat med, även om det var en typ av projekt de aldrig tidigare arbetat med.
”Rätt material och rätt verktyg – det är vad allt handlar om”, fortsätter Rues. Mobilitet och tid är också avgörande faktorer. Men lika viktigt är engagemanget som actionsport-hantverkarna lägger ner i varje projekt. Ett ovanligt uppdrag som det här blir därför extra roligt. Speciellt när det är första gången man tar sig an ett sådant projekt och det självklart måste göras lika proffsigt som alltid.
Det fanns en bra anledning till att ”Canyon Turn” användes i just regionen Allgäu. Schneestern har visserligen byggt velodromkurvor, liknande den Frodeno och Sanders dundrade fram över fyra gånger, på andra ställen, men Allgäu har blivit känt i triathlon-kretsar. Landskapet med sjön Großer Alpsee nära Immenstadt, där atleterna först simmade 3,8 kilometer, sedan cyklade 180 kilometer och till sist sprang 42,2 kilometer, är perfekt för sådana utmaningar och har precis rätt terräng för toppidrott.
”Rätt material och rätt verktyg – det är vad allt handlar om”, fortsätter Rues. Mobilitet och tid är också avgörande faktorer. Men lika viktigt är engagemanget som actionsport-hantverkarna lägger ner i varje projekt. Ett ovanligt uppdrag som det här blir därför extra roligt. Speciellt när det är första gången man tar sig an ett sådant projekt och det självklart måste göras lika proffsigt som alltid.
Det fanns en bra anledning till att ”Canyon Turn” användes i just regionen Allgäu. Schneestern har visserligen byggt velodromkurvor, liknande den Frodeno och Sanders dundrade fram över fyra gånger, på andra ställen, men Allgäu har blivit känt i triathlon-kretsar. Landskapet med sjön Großer Alpsee nära Immenstadt, där atleterna först simmade 3,8 kilometer, sedan cyklade 180 kilometer och till sist sprang 42,2 kilometer, är perfekt för sådana utmaningar och har precis rätt terräng för toppidrott.
För övrigt: under Tri Battle Royale lyckades Jan Frodeno faktiskt knäcka cykelrekordet för långdistans-triathlon. På 3 timmar, 55 minuter och 22 sekunder körde han de 180 kilometerna och slog därmed också sin egen världsrekordtid för triathlon på Ironman-distans med råge. Och trots dåligt väder med mycket regn under tävlingen spelade ”Canyon Turn” säkert en viktig roll för resultatet.

Ännu mer...
…om Jan Frodeno: Den 40-årige triathleten från Tyskland har vunnit Ironman på Hawaii tre gånger, är regerande världsmästare och har slagit världsrekord flera gånger. Frodeno är också den enda triathleten som både har vunnit Ironman och olympiskt guld (2008 i Peking). Han inspirerar dessutom andra atleter och hjälper dem att nå sina mål.
…om Lionel Sanders: 33-åringen från Kanada började med triathlon lite senare än många andra. Den tändande gnistan: hans långt ifrån hälsosamma leverne under universitetstiden. Han bestämde sig då för att ändra sin livsstil och har sedan dess inte bara hunnit vinna Ironman flera gånger, utan också ”ITU (International Triathlon Union ) Long Distance World Championships”.
…om Schneestern: Schneestern GmbH & Co. KG startades 1999 av Dirk Scheumann, utbildad byggnadssnickare, byggtekniker och tidigare proffs-friåkare. De första snöparkerna byggdes i närheten av företagssätet i Durach. Företaget från Oberallgäu utvecklades snabbt och blev snart efterfrågat över hela världen för sina pumptracks, skate- och snöparker. Bland alla framgångsrika projekt var uppdraget för olympiska vinterspelen i Pyeongchang 2018 en riktig höjdpunkt. Schneestern har över 100 anställda. Ungefär hälften av dem jobbar hemma i Durach. De andra är alltid ute på jobb och får ofta klara tuffa utmaningar under extrema villkor.
…om Lionel Sanders: 33-åringen från Kanada började med triathlon lite senare än många andra. Den tändande gnistan: hans långt ifrån hälsosamma leverne under universitetstiden. Han bestämde sig då för att ändra sin livsstil och har sedan dess inte bara hunnit vinna Ironman flera gånger, utan också ”ITU (International Triathlon Union ) Long Distance World Championships”.
…om Schneestern: Schneestern GmbH & Co. KG startades 1999 av Dirk Scheumann, utbildad byggnadssnickare, byggtekniker och tidigare proffs-friåkare. De första snöparkerna byggdes i närheten av företagssätet i Durach. Företaget från Oberallgäu utvecklades snabbt och blev snart efterfrågat över hela världen för sina pumptracks, skate- och snöparker. Bland alla framgångsrika projekt var uppdraget för olympiska vinterspelen i Pyeongchang 2018 en riktig höjdpunkt. Schneestern har över 100 anställda. Ungefär hälften av dem jobbar hemma i Durach. De andra är alltid ute på jobb och får ofta klara tuffa utmaningar under extrema villkor.