Skruvning med skruvdragare från Festool

Show maker

Passion möter kreativitet: En intervju med den kreativa scenbyggaren Sami Ylikhari.

”Ta tjuren vid hornen” heter det i ordspråket. Det är precis vad Sami Ylikhari har gjort: sedan 1998 bygger hans företag ”Silver Zombie” scener och kulisser för kända finska tv-shower och filmer. För detta behöver han starka nerver, mycket kreativitet och naturligtvis bra och tillförlitliga verktyg. Vi träffade honom i hans verkstad i Helsingfors och följde med när han byggde en kuliss för en ny show.

Vad är skillnaden mellan ditt jobb som scenbyggare och en vanlig snickares?

Den största skillnaden är att de flesta sakerna inte bara byggs en gång. Över 99 procent av mina projekt tas isär och sätts ihop minst en gång till när de har använts. När man bygger scener är allting också mycket större. Därför måste vi lägga mycket mer tid på att planera för alla viktiga faktorer: vikt, tillverkning i verkstaden, uppsättning, isärtagning, nedpackning, transport och förvaring. Det här är inget vanligt 9-till-5-jobb.

Vilket projekt har varit mest utmanande hittills och varför?

Det var när vi byggde filmkulisser i Lappland, uppe i norra Finland 2010. Vi skulle bygga totalt 16 fantasistugor av trä och projektet tog hela tre månader. Mitt team bestod av 16 snickare och tre målare som gjorde allt förarbete i Helsingfors. Sedan körde vi ut de halvfärdiga elementen mitt i skogen med en lastbil. Där hade vi tjugo snickare och åtta målare på plats. Vi arbetade mest utomhus. På vintern blir det mellan 10 och 35 minusgrader i Lappland. Vid 20 minus blev det allt svårare att jobba med elverktyg eftersom batterikapaciteten sjönk så snabbt. 
Scenbildens uppbyggnad

Hur gick ni vidare efter det?

Projektet var en stor utmaning för alla yrkesgrupper. Att måla i de här låga temperaturerna var också besvärligt, eftersom de flesta färger har en lägsta användningstemperatur på ca fem plusgrader. För att klara jobbet fick vi sätta upp tält runt stugorna och värma upp dem till 10 grader. Det här projektet var verkligen något extra, precis som teamandan – vi var alla tvungna att lita på varandra för att gå i land med det. Det enda som var lite synd vara att filmen vi byggt kulisserna för sedan aldrig blev av.
Snickeriverkstaden med dammsugare
Träarbeten med batteri-borr/skruvdragaren
Arbete i snickeriverkstaden

Scenbyggen måste alltid ske under tidspress och deadlines. Hur hanterar du det?

Jag tror att vissa människor har en medfödd förmåga att fungera under stress och kunna hantera så kallade krissituationer på ett bra sätt. I mitt jobb får det inte bli några förseningar, för det utlöser alltid en kedjereaktion. Om det till exempel ska filmas en viss dag och kulisserna inte är klara i tid leder det till en ekonomisk katastrof. Ibland arbetar över 100 människor med sådana projekt, och ibland består publiken av hundratals åskådare – alla påverkas.
Projektplanering och konstruktion

Hur hjälper Festool-systemet dig att göra ett bra jobb?

De användarvänliga Festool-verktygen är i en klass för sig. När tid är pengar och arbetsvillkoren är tuffa känns det bra att jobba med verktyg man kan lita på. Man ska inte heller underskatta att bra verktyg ger ett gott intryck på kunderna: det ser proffsigare ut om man kommer dit med en ordentlig uppsättning. Därför är SYSTAINERN perfekt för transporterna.

Vilket är ditt favoritverktyg?

Mitt favoritverktyg är CXS. Den ligger perfekt i handen, och om så behövs kan jag ta med den i datorväskan utan SYSTAINER. En annan favorit är batterisänksågen TSC 55. Den är lätthanterlig och man kan ställa in den mycket exakt. Jag kan göra små korrigeringar på plats där det behövs, exempelvis i parkettgolv.
Ordning i smart system med Festools SYSTAINER

Vilka träslag tycker du bäst om och varför?

Normalt föredrar vi finnar ljusa träslag med subtil textur. Men jag gillar mörka och rustika träslag. De berättar en egen historia.
Olika träslag

Om du skulle bli tvungen att byta jobb under en dag – vad skulle du välja?

Jag ser mitt arbete som ett drömjobb. Jag kan formge och utföra mina projekt ganska fritt. Därför skulle jag aldrig vilja göra något annat. Jag gillar att arbeta på kvällarna och nätterna när inget stör. Då kan jag jobba mycket mer kreativt och effektivt, men det är inte alltid så lätt när man har barn. Den största utmaningen är att kombinera mina långa arbetsdagar med barn och familj. Om jag skulle tvingas byta arbete vet jag inte riktigt vad det skulle vara, men för mig som har sex barn skulle det nog bli ett jobb där jag kan lära barn något.

Hur blev du scenbyggare?

1996 var det någon som frågade om jag kunde hjälpa till att bygga filmkulisser. Jag gillade filmindustrins okonventionella atmosfär och inställningen hos människorna där.

Hur kom du på namnet ”Silver Zombie”?

”Silver” och ”Zombie” var smeknamn som mina vänner brukade använda. Jag tycket att de lät bra ihop. Jag har alltså mina vänner att tacka för företagets namn (skrattar).

Konstruktionsritningar
Scenbildens uppbyggnad

Var hittar du ny inspiration?

När jag är ute och reser fotograferar jag massor av byggnader, strukturer, detaljer och färgnyanser i naturen. Om jag läser en tidskrift klipper jag ut sidor eller fotograferar med mobilen det jag gillar.
Scenbilden

Vilken roll spelar kreativiteten i ditt jobb?

Det finns två olika sorters kreativitet: konstnärlig och teknisk. Den visuella sidan av saker är mycket viktig för mig – det ska se snyggt ut. Jag älskar att testa olika material och se hur de samverkar. Å andra sidan har jag också en tvångsmässig önskan att klara av tekniska utmaningar (skrattar).

Hur hittar du nya material? Och hur väljer du dem?

Leverantörerna erbjuder mig hela tiden nya material och prover för tv-program, eftersom det är bra referenser för dem. Dessutom går jag ofta på utställningar för att se på nya saker. Rekommendationer fungerar också bra i den här branschen. När jag hittar ett nytt material tar jag först foton eller filmar med mobilen – då ser jag snabbt om materialet har potiential eller ej. Om jag tycker att materialet verkar intressant testar jag igen med en bättre kamera och belysning. Min tumregel är att aldrig ha mer än tio procent av något nytt i ett projekt, då blir riskerna inte för stora. Funkar det inte så förstörs inte hela projektet.

Sista frågan: vad gillar du mest med Finland?

Att naturen är så ren och omväxlande och att folk är raka och ärliga här.
SYSTAINER och batteri-borr/skruvdragare