Hantverkskunnandet blir alltmer krävande. Nya material och färger kommer in på marknaden. Hur man arbetar med och bearbetar dem på ett professionellt sätt måste man lära sig. Nya maskiner och ny teknik förändrar arbetsprocesserna. Moderna marknadsföringskanaler kräver alltmer digital kompetens. Allkonstnärer har blivit sällsynta. Specialisterna finns inte precis vid nästa vägskäl utan bör i bästa fall byggas upp på lång sikt.
Ingen kan göra allt detta ensam. Det krävs teamwork. Men detta är allt annat än en säker framgång. Ibland händer det faktiskt att teamkänslan utvecklas mellan medarbetarna nästan av sig själv. Det är ännu bättre att aktivt organisera och specifikt främja det. Oavsett om det handlar om specifika färdigheter, teknisk specialisering eller karriärmöjligheter - att utveckla ett team innebär att ge varje individ möjlighet att göra det. Naturligtvis är det chefen som bär hatten och är ansvarig för hela företaget. Men det hjälper (inte bara chefen) att sprida ansvaret på flera axlar. Mer personligt ansvar främjar nämligen initiativförmågan hos varje enskild medarbetare och hos teamen.
Naturligtvis finns det olika uppgifter och roller i varje team. Medarbetarna har styrkor och svagheter. Det ligger i människans natur. Nyckeln är att sätta in dem där de passar bäst. Då kommer de att vara mer motiverade att arbeta. Det är bra för arbetsklimatet. Och ännu bättre för kunderna. När allt kommer omkring kan alla vara stolta över ett utmanande projekt som har genomförts framgångsrikt genom teamarbete.