
Gammalt trä, nytt liv
Parkett får en andra chans på Fisch&Tisch

Marius Gierhardt
Grundare av Fisch&Tisch
Den 32-årige mannen från närheten av Frankfurt fick tidigt lära sig om hållbarhet av sin far och farfar. Efter ett första experiment med parkettrester grundade han 2022 företaget Fisch&Tisch, som ger gammal parkett nytt liv i form av bord.
Hur kom du på idén att tillverka bord av gammal parkett?
Jag är en karriärbytare, jag studerade faktiskt textilföretagsekonomi och arbetade länge på en modebyrå. År 2019 startade jag mitt eget företag med ett litet klockmärke. Under coronaviruset började jag sätta upp en liten verkstad hemma eftersom jag ville bygga klockorna i Tyskland. Det rum som var avsett för detta hade dock en heltäckningsmatta på golvet, vilket inte alls var lämpligt för en maximalt dammfri arbetsmiljö. För att byta ut golvet på rätt sätt fick jag och min bäste vän Sören idén att renovera ett gammalt golv. Efter att ha hittat en annons i Kleinanzeigen åkte vi till Jena med buss och släp för att ta bort parkettgolvet från en vacker jugendvilla och lägga om det i vårt hem.
Jag dokumenterade hela projektet ganska bra på Instagram på den tiden och när jag hade lite överblivet parkettgolv och fick idén att göra ett bord av det hittade jag en intressent via ett inlägg och bollen började rulla.
Jag dokumenterade hela projektet ganska bra på Instagram på den tiden och när jag hade lite överblivet parkettgolv och fick idén att göra ett bord av det hittade jag en intressent via ett inlägg och bollen började rulla.

Hur kom det sig att du startade din verkstad?
Jag byggde mina första bord i min farfars 11 kvadratmeter stora verkstad. Rummet var dock mycket litet och jag kunde bara arbeta med ett bord som mest. Samtidigt kom det in allt fler förfrågningar, så jag började leta efter ett större utrymme.
Jag hittade faktiskt den hall där vi tillverkar idag av en slump. Jag tittade egentligen på matsalen i ett gammalt industriområde, men den passade inte för mitt projekt. Mitt emot låg en otroligt vacker tegelbyggnad med stora gamla fönster och jag frågade hyresvärden vad som fanns i den här hallen. Det var en före detta smedja och låssmedja, men i slutändan användes den bara som lager för gamla träspolar. Eftersom min hyresvärd hade nyckeln med sig visade han mig hallen och jag visste genast att det skulle bli Fisch&Tisch nya hem. Vi gjorde en överenskommelse och jag tog hand om "avyttringen" av träspolarna genom att ge bort dem via Kleinanzeigen.
Jag hittade faktiskt den hall där vi tillverkar idag av en slump. Jag tittade egentligen på matsalen i ett gammalt industriområde, men den passade inte för mitt projekt. Mitt emot låg en otroligt vacker tegelbyggnad med stora gamla fönster och jag frågade hyresvärden vad som fanns i den här hallen. Det var en före detta smedja och låssmedja, men i slutändan användes den bara som lager för gamla träspolar. Eftersom min hyresvärd hade nyckeln med sig visade han mig hallen och jag visste genast att det skulle bli Fisch&Tisch nya hem. Vi gjorde en överenskommelse och jag tog hand om "avyttringen" av träspolarna genom att ge bort dem via Kleinanzeigen.

Är Fisch&Tisch ditt huvudjobb nu?
Fisch&Tisch har tagit över mig helt och hållet och vi är nu fyra, vilket är helt galet. Så jag har inte mycket tid kvar för klockorna, men jag följer bara med strömmen och låter Fisch&Tisch utvecklas så bra.
Hur ser din kundkrets ut? Vem köper bord av dig?
Kundkretsen är helt annorlunda. I början hade vi förstås en hel del privata förfrågningar eller vänners vänner, men det ökade snabbt eftersom vi redan från början hade en professionell image. Nu kommer även företag till oss, vilket naturligtvis är mycket spännande och utmanande på samma gång.
För oss är det viktigt att vi först inventerar och hittar lösningar för att inte allt ska slängas direkt, vilket annars ofta är fallet. Vi vill definitivt fokusera mer på hållbara koncept som detta i framtiden.
För oss är det viktigt att vi först inventerar och hittar lösningar för att inte allt ska slängas direkt, vilket annars ofta är fallet. Vi vill definitivt fokusera mer på hållbara koncept som detta i framtiden.

Hur många bord har du tillverkat hittills? Hur många kvadratmeter parkett blir det?
Jag har precis köpt en del från en gammal polisstation i Berlin, det är 1 000 kvadratmeter. Inklusive det har vi nu räddat cirka 3 500 till 4 000 kvadratmeter parkettgolv. (Red anm: Det är ungefär en halv fotbollsplan.) Men det är svårt att säga hur mycket vi har kunnat använda eftersom många företag som river parketten inte tar hänsyn till att den ska återanvändas. Så vi kan ha byggt 200 bord.
Varifrån får ni parketten och vilka utmaningar innebär det att förbereda den?
Ursprungligen mycket via Kleinanzeigen. Problemet med det hela är att vi inte kan använda limmad parkett, för i slutändan är det en familj som sitter vid bordet och vi vet inte hur mycket av de skadliga ämnena från limmet som har gått in i träet. Det är därför vi bara använder flytande eller spikad parkett.
I något skede började vi få tips via Instagram och fick sedan direktkontakt via Instagram. Nu har jag även kontakt med fastighetsservice, städer och kommuner som har anställt hållbarhetschefer och vill återinföra fler material i kretsloppet. Det är en bra affär för dem, eftersom jag också betalar för det.
Därför har vi golv från idrottshallar där många idrottare har firat framgångar, men också golv från gamla gods och villor i jugendstil. Det finns så många historier bakom många av dessa golv att man inte kan låta bli att känna sig lite imponerad.
I något skede började vi få tips via Instagram och fick sedan direktkontakt via Instagram. Nu har jag även kontakt med fastighetsservice, städer och kommuner som har anställt hållbarhetschefer och vill återinföra fler material i kretsloppet. Det är en bra affär för dem, eftersom jag också betalar för det.
Därför har vi golv från idrottshallar där många idrottare har firat framgångar, men också golv från gamla gods och villor i jugendstil. Det finns så många historier bakom många av dessa golv att man inte kan låta bli att känna sig lite imponerad.
Vårt senaste fynd från ett gammalt gods hade till och med en dikt skriven på undersidan av plankorna av den dåvarande parkettläggaren. Den här biten kommer naturligtvis inte att bli ett bord, men den kommer att få en extra plats.
Det äldsta golvet som vi hittills har haft äran att hålla i våra händer var en bit från låset i Versailles, som Ludvig XIV gick på.


Vilka bearbetningssteg följer efter att du har mottagit parkettdelarna?
Det viktigaste steget är att sortera ut den gamla parketten. Beroende på ålder kan parkettbitarna ha ett spår hela vägen runt, som måste frigöras från tungorna av barrträ. När det gäller gymnastiksalsgolven måste man se till att det inte finns några spikar gömda någonstans. Därefter avlägsnas alla lösa bitar, för beroende på hur grov borttagningsprocessen var måste parkettbitarna lida en hel del.
När parkettbiten är fri från rester kör vi den genom hyveln, vilket ger oss en annan parkettbit som är fin och fyrkantig och har samma storlek och bara behöver kapas till på fram- och baksidan.
Sedan limmar vi fast parkettbiten på en bottenplatta och justerar längderna så att de passar kundens läggningsmönster. För ett extremt stort och brett konferensbord försöker vi använda större parkettbitar för att matcha.
Vi fäster sedan träramar runt toppen så att strukturen på basplattan och parkettgolvet inte syns. För de runda topparna spänner vi en massiv trälist en gång runt den.
Brädan körs sedan för första gången genom bredbandsslipen och beroende på läggningsmönster läggs en stödlist på för att hålla brädan rak och fin. Sedan blir det en hel del slipning och lite Fräsar och sedan är det bara att fästa ramen på toppen och bordet är färdigt.
När parkettbiten är fri från rester kör vi den genom hyveln, vilket ger oss en annan parkettbit som är fin och fyrkantig och har samma storlek och bara behöver kapas till på fram- och baksidan.
Sedan limmar vi fast parkettbiten på en bottenplatta och justerar längderna så att de passar kundens läggningsmönster. För ett extremt stort och brett konferensbord försöker vi använda större parkettbitar för att matcha.
Vi fäster sedan träramar runt toppen så att strukturen på basplattan och parkettgolvet inte syns. För de runda topparna spänner vi en massiv trälist en gång runt den.
Brädan körs sedan för första gången genom bredbandsslipen och beroende på läggningsmönster läggs en stödlist på för att hålla brädan rak och fin. Sedan blir det en hel del slipning och lite Fräsar och sedan är det bara att fästa ramen på toppen och bordet är färdigt.


Vad tycker du är speciellt med dina bord?
Jag har en känsla av att man förr hanterade trä på ett helt annat sätt och att det i dag finns betydligt fler olika träslag att tillgå. I vårt fall har vi ett golv som delvis är lackerat, ytbehandlat eller fullt av färgmarkeringar och det är först när det är slipat som man ser hur träet faktiskt ser ut när det läggs. I vissa fall finns det vackra bitar som normalt skulle ha kasserats och det övergripande resultatet är en bild som helt enkelt är otrolig.
Det är ingen hemlighet att kvaliteten på trä idag skiljer sig avsevärt från vad den var förr, träden måste växa snabbare, det huggs ner snabbare, det finns inte mer tid. Vi har fortfarande trä som har haft tid att växa och det är riktigt vackert. I vissa fall kan man också se mineralavlagringar eller spårämnen och det är träets ansikte, så att säga.
Vi planerar inte vilken bit som ska placeras var, utan vi lägger helt enkelt mönstret så att det passar och resultatet blir alltid vackert, det blir aldrig fel. Det är mer så att om en kund inte vill ha så många kvisthål och jag då försöker byta ut delar någonstans så ser brädan genast lite konstig ut. Jag tycker bara att det är trevligt att ha den här effekten.
Det är ingen hemlighet att kvaliteten på trä idag skiljer sig avsevärt från vad den var förr, träden måste växa snabbare, det huggs ner snabbare, det finns inte mer tid. Vi har fortfarande trä som har haft tid att växa och det är riktigt vackert. I vissa fall kan man också se mineralavlagringar eller spårämnen och det är träets ansikte, så att säga.
Vi planerar inte vilken bit som ska placeras var, utan vi lägger helt enkelt mönstret så att det passar och resultatet blir alltid vackert, det blir aldrig fel. Det är mer så att om en kund inte vill ha så många kvisthål och jag då försöker byta ut delar någonstans så ser brädan genast lite konstig ut. Jag tycker bara att det är trevligt att ha den här effekten.

Vilken är din favoritparkett?
Jag arbetar mycket med ek, som alltid har varit något värdefullt för mig. Jag har också arbetat med några tropiska träslag, men jag måste säga att jag inte riktigt tycker om det. Jag tycker att ek är ett fantastiskt träslag, det är mycket robust, det är lokalt och det är helt enkelt det bästa materialet för mig. Om jag har en bit gran i min hand så gör jag mig gärna av med den, den kan också gå in i ugnen, men med ek tycker jag alltid att det är för synd och jag vill göra något annat av den.

Vilka är dina favoritverktyg från Festool och varför?
Innan jag hade en bredbandsslip gjorde jag mycket arbete med den stora ROTEX eftersom jag inte hade möjlighet till maskinslipning på den tiden. ROTEX var verkligen bra för detta eftersom den också slipade hård ekparkett utan problem.
Jag måste också säga att jag tycker att DOMINO är fantastisk. Det är helt enkelt ett bra system och det är också mycket viktigt att ramvirket limmas på snyggt, och med Domino är det bara roligt.
Jag använder bara verktyg från Festool, från excenterslip till Sänksåg, sladdlösa skruvdragare och Handöverfräsar. Jag gillar bara att det är ett enda system och att verktygen är användbara och av god kvalitet, och därför investerades pengarna alltid direkt i nya maskiner i början och jag ångrar det inte, för det är bara logiskt. Nu är vi tre som arbetar här, vi har vettiga verktyg och inget går sönder, vilket också är uppskattat. Redan från början var det mycket viktigt för mig att vi kunde arbeta med högkvalitativa verktyg och Festool är helt enkelt oslagbart i det avseendet.
Jag måste också säga att jag tycker att DOMINO är fantastisk. Det är helt enkelt ett bra system och det är också mycket viktigt att ramvirket limmas på snyggt, och med Domino är det bara roligt.
Jag använder bara verktyg från Festool, från excenterslip till Sänksåg, sladdlösa skruvdragare och Handöverfräsar. Jag gillar bara att det är ett enda system och att verktygen är användbara och av god kvalitet, och därför investerades pengarna alltid direkt i nya maskiner i början och jag ångrar det inte, för det är bara logiskt. Nu är vi tre som arbetar här, vi har vettiga verktyg och inget går sönder, vilket också är uppskattat. Redan från början var det mycket viktigt för mig att vi kunde arbeta med högkvalitativa verktyg och Festool är helt enkelt oslagbart i det avseendet.
Vilken roll spelar hållbarhet i er affärsmodell? Vad är det som gör Fisch&Tisch så framgångsrikt?
Vårt mål är att ge de gamla golven ett nytt liv. Ibland kommer det hit golv som vi egentligen tycker ska bort, men när vi sedan arbetar med dem blir vi alltid förvånade. Den här wow-effekten är också det som folk gillar så mycket, att de inser hur mycket man fortfarande kan göra med gamla saker. Vi vill att de ska tänka på att många saker kan få en andra chans. Alla har förstås inte en så välutrustad verkstad, men vi började inte heller på det sättet, så det finns alltid sätt och medel. Det är också det som är tanken bakom, att vi ska kunna visa hur mycket potential det finns.
Samtidigt har vi ett utrymme här som inte bara är en traditionell snickeriverkstad, utan också ett showroom eller ett community space. Vi anordnar evenemang och har startat ett slags saluhall, där vi en gång om året ger konstnärer från närområdet möjlighet att presentera sina verk i vår sal. Vi erbjuder människor en plattform, och det är därför den här platsen har utvecklats så väl. Tanken bakom Fisch&Tisch är att vi uppfyller ett coolt uppdrag med de gamla golven och samtidigt använder den här platsen för att ge ämnet hållbarhet en estetik.
Det är därför Fisch&Tisch fungerar så bra, för det är flera faktorer som spelar in. Vi har en spännande och hållbar produkt, vi har vackra bilder som min syster tar, ett fantastiskt nätverk av vänner, bekanta och familj som stöttar oss med allt och vi har en fantastisk hall. Det är de fyra pelarna som gör Fisch&Tisch till vad det är. Vi gör traditionellt hantverk, men vi tar med oss en viss hållbarhet och estetik till bordet.
Om man sedan betänker att jag får meddelanden flera gånger i månaden från praktikanter som tycker att det är riktigt häftigt att man kan göra något annorlunda inom snickeriyrket och som ibland återanvänder trä till sina gesällarbeten, så tycker jag att det är ännu mer fantastiskt. Det skapar ett totalt nytänkande hos nästa generation, som nu ägnar sig åt den här långa processen, och den här starka feedbacken är en av de bästa sakerna med hela grejen.
Samtidigt har vi ett utrymme här som inte bara är en traditionell snickeriverkstad, utan också ett showroom eller ett community space. Vi anordnar evenemang och har startat ett slags saluhall, där vi en gång om året ger konstnärer från närområdet möjlighet att presentera sina verk i vår sal. Vi erbjuder människor en plattform, och det är därför den här platsen har utvecklats så väl. Tanken bakom Fisch&Tisch är att vi uppfyller ett coolt uppdrag med de gamla golven och samtidigt använder den här platsen för att ge ämnet hållbarhet en estetik.
Det är därför Fisch&Tisch fungerar så bra, för det är flera faktorer som spelar in. Vi har en spännande och hållbar produkt, vi har vackra bilder som min syster tar, ett fantastiskt nätverk av vänner, bekanta och familj som stöttar oss med allt och vi har en fantastisk hall. Det är de fyra pelarna som gör Fisch&Tisch till vad det är. Vi gör traditionellt hantverk, men vi tar med oss en viss hållbarhet och estetik till bordet.
Om man sedan betänker att jag får meddelanden flera gånger i månaden från praktikanter som tycker att det är riktigt häftigt att man kan göra något annorlunda inom snickeriyrket och som ibland återanvänder trä till sina gesällarbeten, så tycker jag att det är ännu mer fantastiskt. Det skapar ett totalt nytänkande hos nästa generation, som nu ägnar sig åt den här långa processen, och den här starka feedbacken är en av de bästa sakerna med hela grejen.

Vad tror du är utmaningarna för unga människor inom hantverksyrkena?
Jag tycker å ena sidan att det saknas innehåll inom designområdet, vilket jag anser bör läras ut under utbildningen. Kreativitet behövs för att överhuvudtaget kunna utveckla nya idéer och detta bör uppmuntras under utbildningen.
Å andra sidan borde ungdomar som har fattat beslutet att göra något nytt få mycket mer stöd. Jag har haft så många samtal där man har uttryckt respekt för modet att starta eget, men där man i samma andetag ofta har ställt kritiska frågor. "Och om du inte får något mer golv? Då kommer du att stå där i din stora hall." Vi borde uppmuntra och stötta varandra mycket mer, för hantverket är så viktigt och det behövs många fler som tar sig an frågan om hållbarhet inom hantverksyrkena.
Å andra sidan borde ungdomar som har fattat beslutet att göra något nytt få mycket mer stöd. Jag har haft så många samtal där man har uttryckt respekt för modet att starta eget, men där man i samma andetag ofta har ställt kritiska frågor. "Och om du inte får något mer golv? Då kommer du att stå där i din stora hall." Vi borde uppmuntra och stötta varandra mycket mer, för hantverket är så viktigt och det behövs många fler som tar sig an frågan om hållbarhet inom hantverksyrkena.


















1 / 1

















