
Genom hela Europa på 7 timmar
Långtråkigt? Aldrig! Vi följer med målarteamet på Europa-Park under en dag
Om det finns ett drömjobb så har målarteamet för hantverkarna i Europa-Park i Rust nära Freiburg verkligen hittat det: teamets 25 medlemmar arbetar i Tysklands största nöjespark. Året runt. Fem dagar i veckan. Det är ett omväxlande och färgglatt jobb – men innebär också hårt arbete. Vi reser runt i ”Europa” i sju timmar – i sällskap med de nya batteridrivna slipmaskinerna från Festool.
Efter knappt två timmar på motorvägen har vi nästan nått målet. En dubbelfilig infartsväg leder oss den sista lilla biten fram till Europa-Park. Förmodligen måste den vara så bred för att man ska slippa besvärliga köer. Varje år kommer nämligen ungefär 5,5 miljoner besökare från hela Europa till Tysklands största nöjespark för att koppla av, ha kul och kunna komma bort från vardagen ett litet tag. Vi parkerar på besöksparkeringen och går mot ingången. Namnet ”Europa-Park” behöver ingen närmare förklaring: här finns nästan alla europeiska regioner representerade som temaområden. Bakom svängdörren börjar vår väldigt speciella dagstur genom ”Europa”: I dag är vi ju inte här för att åka berg- och dalbana, utan för att följa med målarna och se vad de har för uppgifter i parken.

Långtråkigt? Vad är det?
Adrian Bürkle, målarmästare och chef för målarteamet, tar emot oss med ett fast handslag när vi kommit in. Han har arbetat i Europa-Park sedan 2005 och varit chef sedan 2016. Medan vi promenerar berättar han att hans team med 25 medlemmar tar hand om ett område på ca 95 hektar. Det motsvarar ungefär 90 fotbollsplaner eller ytan för en småstad. Och i Europa-Park jobbar faktiskt nästan lika många som invånarna i en småstad: 3 700 anställda ser till att allt flyter på varje dag. Bürkle visar oss genom målarverkstaden, som ligger precis bredvid bilverkstaden, snickeriet och lackverkstaden. Det är parkens servicecentrum, där man alltid har något på gång som måste underhållas och skötas. På Bürkles skrivbord står Ed Euromaus, Europa-Parks maskot, som han naturligtvis har målat själv. Mittemot, direkt inom synhåll, har han en lista i A1-format med alla uppdrag som ska utföras den här veckan. ”Långtråkigt” verkar vara ett okänt begrepp för Bürkles team. ”Här i parken har vi över tio yrkesgrupper, däribland träsnidare och dekorationsmålare”, säger han och tillägger: ”I den dagliga verksamheten finns det många skärningspunkter som måste koordineras på ett bra sätt för att vi ska kunna jobba effektivt.”


”6 500 uppdrag och 50 000 liter färg per år”
”Vi har ungefär 6 500 målaruppdrag varje år. Och till det behövs totalt 50 000 liter färg”, berättar Adrian Bürkle (till höger på bilden) och fortsätter: ”Över 90 procent av jobben är påbättringar och sliparbeten. Det handlar oftast om att snygga till parkens kulisser, exempelvis träfasaderna i Europa-Parks 15 temaområden. Nyligen målade vi om vagnen till attraktionen ”Oldtimer-Fahrt” i det tyska området. Men först ska vi ta en tur till Skandinavien. Där har vi ett par kulisser vi måste bättra på”, säger han och tar med sig två SYSTAINRAR och dammsugaren. Tillsammans med kollegan Sebastian Summ (till vänster på bilden) lastar han teamets ”tjänstebil”: en vit golfbil.

I full fart mot Skandinavien
Med högsta fart – vilket i det här fallet för en golfbil i Europa-Park betyder ca 10 km/h för att inte krocka med några besökare – närmar vi oss vikingarnas och knäckebrödets hemtrakter. Sebastian Summ styr tryggt golfbilen mot nästa jobbställe. ”Även på vardagarna händer det mycket här, och därför försöker vi undvika tiderna när det är som mest folk så att vi inte stör besökarna i onödan”, förklarar han. ”Skandinavien” tar emot oss med en idyllisk liten hamnstad. Där är det målade träytor överallt. De ska helst se lite lagom väderbitna ut, så de målas och slipas av med van hand. Framför byggnaden för ”Whale Adventures – Northern Lights” tornar färgranna trälådor upp sig, och mellan dem åker små båtar i det kristallklara vattnet. Vi är framme. Sebastian Summ parkerar golfbilen framför byggnaden och börjar berätta om något som är typiskt för måleriarbetena i parken: ”När vi jobbar utomhus använder vi först och främst ROTEX RO 150 FEQ och ETS 125. Men för påbättringar måste vi oftast försöka hitta ett eluttag, vilket inte alltid är så lätt. Därför har vi börjat jobba med de nya batteridrivna slipmaskinerna – framför allt ETSC – utomhus också.” Apropå jobba: mobilen ringer, det är en målarkollega. Vi måste bättra på ett par ytor på ”Santa Marian” i Portugal och så måste vi slipa en dörr i ”Irland”. Vi fortsätter vår resa genom Europa.

Slipa på ”Santa Marian”
”Santa Marian” verkar – åtminstone för ett otränat öga – vara en realistisk modell av ”Santa Maria”, som Christofer Columbus nådde Amerika med 1492. Här i temaområdet ”Portugal”, som nästan påminner lite om Västindien med sin spegelblanka vattenyta, upptäcker man också hur enormt stor parken är: långt borta sträcker sig ”Wodan”, den stora berg- och dalbanan i trä, högt upp mot himlen, och framför den störtar ”Atlantica SuperSplash” brant ner medan åkarna skriker av skräck och lycka. En imponerande kuliss! Sebastian Summ som är van blir inte lika imponerad. Han tar sin ETS 125 och dammsugaren CTL MINI för att fixa till rodret. Senare, uppe på däck, måste han ta hand om ett par ytor på dörren till kaptenens kajuta – som fungerar som cocktailbar. ”Excenterslipen är mitt favoritverktyg”, avslöjar han med ett leende och tillägger: ”Den är mycket lätthanterlig, och jag kan ställa in slipverkan perfekt. Då passar de nya batteridrivna slipmaskinerna, här på skeppsdäcket är det framför allt RTSC, perfekt eftersom man slipper kablar när man hela tiden arbetar på olika ställen i parken.”
”Det är vårt jobb att se felen innan besökarna upptäcker dem. Och med totalt 15 temaområden är det inte så lätt.”
Adrian Bürkle – målarmästare i Europa-Park Rust

Ett litet pubstopp
Efter knappt femton minuters resa kommer vi till ”Irland”, ytterligare ett av Europa-Parks 15 temaområden. Här radar pubarna, restaurangerna och souvenirbutikerna upp sig i de pittoreska och fridfulla kulisserna. Men det finns ingen tid att stanna kvar, vi måste redan till nästa jobb: en dörr som ska slipas. Sebastian Summ grabbar tag i Festools excenterslip ETSC 125 och sätter igång – tack vare batteriet och den integrerade dammpåsen kan han börja direkt. Efter fem minuter är ytan färdigslipad. Han tar lite färg på penseln – inte för mycket! Dörren ska ju fortfarande se sliten ut. ”Bara en liten påbättring”, Summ fäller ihop SYSTAINERN och ställer den på golfbilen. ”Men vi har många projekt som är mer omfattande också, framför allt på hösten och vintern när parken är stängd. De svåraste uppdragen är de där flera olika yrkesgrupper måste arbeta samtidigt. Då måste man stämma av allt exakt, sätta upp tidsgränser, göra överlämningar och arbeta i team.”

Bayerska ölserveringar och ryska rymdstationer
”Det är vårt jobb att se felen innan besökarna upptäcker dem. Och det är inte alltid så lätt när det finns hela 15 temaområden”, förklarar Adrian Bürkle, medan kollegan nickar instämmande. Nästa stopp på resan är ”Ryssland”. Men först ska vi passera genom det tyska området. Vi åker förbi en majstång och en ölservering. Här verkar allt vara i sin ordning – även Adrian Bürkle ser nöjd ut. I ”Ryssland” väntar det sista uppdraget utomhus för dagen: en besökare har lyckats klottra på modellen av rymdstationen ”Mir” – ett tydligt fall för ETSC. Sebastian Summ slipar vant bort texten, sedan bättrar han på med samma färg igen. Efter 20 minuter är klottret borta. Adrian Bürkle passar på att kolla ledstängerna på staketen som leder besökarna upp till berg- och dalbanan ”Euro-Mir”. ”Här är slitaget ganska kraftigt eftersom folk tar tag i dem för att komma upp till vänteområdet snabbare”, får vi veta.

Tillbaka i målarverkstaden
Sent på eftermiddagen är vi tillbaka i målarverkstaden. Här är det fortfarande full fart: man slipar bänkar, lackerar om figurer och målar skyltar mycket omsorgsfullt med pensel. ”En liten färg- och ytbehandling”, förklarar Adrian Bürkle, ”sedan får de renoverade sakerna komma tillbaka till parken. I verkstaden använder vi mest excenterslipen ETS 150. ROTEX RO 150 FEQ har vi också stor användning av eftersom den är så mångsidig och exakt. Dessutom har vi utsugsarmarna ASA 5000 tillsammans med utsugsenheterna från Festool, för att vi ska kunna arbeta enklare och mer ergonomiskt.” Vi är imponerade efter vårt besök hos målarna i Europa-Park och vill veta vilka färdigheter man måste ha som målare för att få vara med i Bürkles team. Det har Bürkle ett tydligt svar på: ”Man måste vara bra på lite av varje. En målare i vårt team ska klara allt från små, krävande precisionsjobb till stora och komplexa uppdrag. Dessutom måste man vara snabb men ändå kunna göra ett bra jobb.” Vi säger hejdå, för utanför verkstaden står redan nästa uppdrag och väntar på målarna: trots att arbetsdagen snart är slut har de fått in en vit träbänk som måste slipas och bättras på, så att den är klar tills imorgon. Eftersom alla andra har fullt upp har chefen inget emot att sätta igång och slipa lite själv.












1 / 1










