Vårt ansvar för samhället

TTS Group är ett globalt företag som sysselsätter människor från olika kulturer och som tar sitt sociala ansvar. TTS varumärken är verksamma över hela världen och vi är medvetna om att vi har ett socialt ansvar som vi tar på största allvar. Därför har TTS skapat en efterlevnadsstruktur som säkerställer att vi följer de rättsliga bestämmelserna i respektive land samt de interna reglerna och etiska principerna i vårt företag. Som en del av TTS Group agerar Festool i enlighet med koncernens krav på regelefterlevnad.

    Principer för vårt agerande


    TTS-koncernens varumärken kännetecknas av hög kvalitet, innovation och närhet till kunderna. Men bakom dessa prestationer finns det också värderingar som präglar TTS Groups handlingar och beslut. Dessa värderingar är:

    • Premium: Vi gör ett riktigt bra arbete för våra kunder
    • Innovation: Vi fokuserar på mångfald och vågar pröva nya saker tillsammans
    • Hållbarhet: Vi tar ansvar för människor och framtid

    Värderingarna gäller både internt mellan chefer och medarbetare och externt i kontakten med kunder, affärspartners och myndigheter. För detta ändamål har vi skapat vår uppförandekod. Vi tar uttryckligen avstånd från alla former av tvångs- och barnarbete och förväntar oss detsamma av våra kunder och affärspartners. De värderingar och principer som vi har tagit fram är bindande för alla medarbetare och utgör hörnstenen i vårt dagliga affärsarbete och ska även fungera som riktlinjer för våra affärspartners. Vi strävar efter en långsiktig tillväxt som är orienterad mot våra företagsvärderingar. Vi agerar på ett hållbart sätt. Hållbart agerande kräver ett beteende som är förenligt med gällande lagstiftning, vilket återspeglas i vår compliance-struktur.

    Efterlevnad

    Efterlevnad av lagar och integritet

    TTS förväntar sig att alla medarbetare känner till och följer de lagar och andra bestämmelser som är relevanta för deras arbetsmiljö. Detta inkluderar även den aktuella versionen av de riktlinjer som TTS utarbetar internt.

    Rättvis konkurrens

    Alla medarbetare är skyldiga att alltid uppnå företagets mål på ett rättvist sätt. De ska därför inte ingå några avtal med konkurrenter, kunder och/eller leverantörer som sannolikt kommer att förhindra eller begränsa konkurrensen. Konkurrensmässig handlingsfrihet måste alltid upprätthållas.

    Bekämpning av korruption och mutor

    De etiska normerna är kända för medarbetarna och efterlevs också av dem i den dagliga verksamheten. Det är framför allt förbjudet att på ett olagligt sätt påverka tredje part i affärstransaktioner. Förmåner får varken krävas eller accepteras. För att säkerställa detta har TTS utarbetat egna riktlinjer och utbildar regelbundet sina medarbetare.

    Struktur för efterlevnad

    Efterlevnad

    Brott mot reglerna kan få allvarliga konsekvenser för ett företag och dess medarbetare. För att undvika detta har TTS infört ett system för hantering av regelefterlevnad som omfattar åtgärder för att förebygga, upptäcka och åtgärda. Tydliga riktlinjer, regelbunden utbildning, konfidentiell rådgivning om regelefterlevnad och information till chefer och medarbetare om relevanta regelefterlevnadsfrågor är viktiga förebyggande åtgärder. Dessutom har ett rapporteringssystem inrättats. Här kan man rapportera överträdelser eller göra förfrågningar. Alla rapporter behandlas konfidentiellt.

    Hantering av klagomål

    För att ta vårt ansvar för mänskliga rättigheter och miljön har vi inrättat en klagomålsprocedur. Den ger alla berörda parter möjlighet att rapportera risker eller överträdelser inom dessa områden. Förfarandet riktar sig i första hand till dem som direkt påverkas av vår verksamhet, men även andra som får kännedom om en överträdelse kan rapportera den till oss. Klagomål kan lämnas via de kanaler som anges ovan.

    Rapporteringskanaler

    • E-post:compliance@tts-company.com
    • Telefon: +49 7024-804-20888 (AB)
    • Brev: TTS Tooltechnic Systems AG & Co. KG
      Till Compliance Officers (HV-Z) kännedom
      Konfidentiellt
      Wertstrasse 20
      73240 Wendlingen Tyskland
    • Närvaromöte efter att möte har bokats

    Rapporteringskanaler för särskilda ämnen:


    Dataskydd/dataintrång: datenschutz@tts-company.com
    IT-säkerhetsincidenter: it-security@tts-company.com

    Vad händer när en rapport eller ett klagomål tas emot?

    1. Du lämnar in din rapport via e-post, telefon, brev eller personligen.
    2. Du kommer att få en bekräftelse på mottagandet.
      Rapporten kommer att kontrolleras och vid behov kommer uppföljningsfrågor att skickas till dig.
      Ju mer information du kan lämna, desto bättre och snabbare kan ärendet utredas och bedömas.
    3. Om tillräcklig information finns tillgänglig kommer en utredning att inledas.
    4. Om utredningen bekräftar tipset eller klagomålet vidtas åtgärder i enlighet med resultatet.
    5. När utredningen har slutförts får du återkoppling om resultatet och de åtgärder som vidtagits.

    Klagomålshantering LkSG

    För att uppfylla vårt ansvar att skydda mänskliga rättigheter och miljön har vi inrättat en klagomålsprocedur. Den gör det möjligt för alla berörda parter att rapportera eventuella risker eller överträdelser inom dessa områden. Klagomålsförfarandet riktar sig i första hand till dem som påverkas av vår verksamhet och dess konsekvenser för mänskliga rättigheter eller miljön. Även personer som får kännedom om en sådan överträdelse kan informera oss om händelsen. Klagomål kan skickas via de kanaler som anges ovan.

    Ladda ner klagomålshantering

    Öppenhetsrapport för TTS Group

    Mer information om vår efterlevnad finns i TTS Groups hållbarhetsrapport.

    Ladda ner nu