• Berörda produkter: Festool gersågar Kapex KS 88 & Kapex KS 120
    Produktionsperiod 2007 till 02/2010

    Hos Festool är vi stolta över våra produkters kvalitet och hållbarhet. Våra produkters säkerhet, och därmed våra kunders säkerhet, är alltid vår högsta prioritet. Vi vill därför idag informera dig om en frivillig säkerhetsåtgärd. Som en del av vår pågående produktövervakning och kvalitetsbedömning har det i enstaka fall funnits allvarliga indikationer på att ovannämnda gersågar, som nu är över 10 år gamla, utgör en säkerhetsrisk. I ett litet antal fall har sågen blivit varm och börjat ryka på vissa ställen och flammor bildas i vissa fall, medan sågen varit ansluten till elnätet. Detta innebär - även om inga sådan rapporer inkommit till oss - att det är möjligt att en brand att utvecklas under olyckliga omständigheter, vilken skulle kunna sprida sig till andra objekt. Tack vare vår noggranna dokumentation och våra upptäkter vet vi exakt vilka produkter som kan vara berörda.

    Inom ramen för förebyggande konsumentskydd och för att undvika eventuella skador och personskador med en risk för liv och hälsa, ber vi nu omgående om din hjälp!

    Var god och kontrollera längre ner på den här sidan om din produkt påverkas genom att ange artikelnummer (T-nr) och serienummer (S-nr).

    Om din såg är berörd, vänligen observera följande säkerhetsåtgärder:
    Festool_Kapex-Retrofit_SecurityNotice (PDF).

  • Berörda produkter: Festool gersågar Kapex KS 88 & Kapex KS 120
    Produktionsperiod 2007 till 02/2010

    Hos Festool är vi stolta över våra produkters kvalitet och hållbarhet. Våra produkters säkerhet, och därmed våra kunders säkerhet, är alltid vår högsta prioritet. Vi vill därför idag informera dig om en frivillig säkerhetsåtgärd. Som en del av vår pågående produktövervakning och kvalitetsbedömning har det i enstaka fall funnits allvarliga indikationer på att ovannämnda gersågar, som nu är över 10 år gamla, utgör en säkerhetsrisk. I ett litet antal fall har sågen blivit varm och börjat ryka på vissa ställen och flammor bildas i vissa fall, medan sågen varit ansluten till elnätet. Detta innebär - även om inga sådan rapporer inkommit till oss - att det är möjligt att en brand att utvecklas under olyckliga omständigheter, vilken skulle kunna sprida sig till andra objekt. Tack vare vår noggranna dokumentation och våra upptäkter vet vi exakt vilka produkter som kan vara berörda.

    Inom ramen för förebyggande konsumentskydd och för att undvika eventuella skador och personskador med en risk för liv och hälsa, ber vi nu omgående om din hjälp!

    Var god och kontrollera längre ner på den här sidan om din produkt påverkas genom att ange artikelnummer (T-nr) och serienummer (S-nr).

    Om din såg är berörd, vänligen observera följande säkerhetsåtgärder:
    Festool_Kapex-Retrofit_SecurityNotice (PDF).

Onlinekontroll

Här får du veta om din maskin berörs.

Din maskin

Ange en maskinbeteckning eller ett artikelnummer.
Ange ett giltigt artikelnummer eller en maskinbeteckning.
Ange ett giltigt serienummer.
Fyll i detta fält.
Inga problem.
Fyll i din maskinbeteckning ovan, klicka på ”Fortsätt” och fyll i formuläret som visas i nästa steg. Sedan kontaktar vi dig.
Fyll i detta fält.

Tyvärr berörs din maskin

Säkerhetsåtgärder

Dina kontaktuppgifter

Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.
Fyll i detta fält.

Vill du meddela oss något mer?

Fyll i detta fält.

Fyll i detta fält.

Fyll i detta fält.

Allt är OK.

Har redan skickats

Din registrering har skickats

%SUCCESS_SENDING%
Ett fel har uppstått!

Det uppstod tyvärr ett fel vid sändningen.
Försök igen senare.

FAQ

Frågor och svar


Vad kan hända?

Om en rad olyckliga omständigheter inträffar är det möjligt att enskilda enheter överhettas. Detta kan medföra att vissa enskilda sågar börjar ryker, och i vissa fall även fattar eld. Detta innebär - även om inga sådan rapporer inkommit till oss - attt det är möjligt att en brand att utvecklas under olyckliga omständigheter, vilken skulle kunna sprida sig till andra objekt. Inom ramen för förebyggande konsumentskydd och för att undvika eventuella skador och personskador med en risk för liv och hälsa kommer vi att genomföra en korrigering.

Generellt kan överhettning endast uppstå om enheten är ansluten till elnätet, dvs. om den är ansluten. Således kan din berörda Kapex generellt fortsätta att användas med försiktighetsåtgärder. Det är viktigt att den bara är inkopplad så länge det är absolut nödvändigt för att använda din Kapex. Dessutom måste din Kapex övervakas under perioden då den är inkopplad, samt kort därefter, för att utesluta möjligheten att den obemärkt fattar eld. Vid korrekt användning finnas det inte någon omedelbar säkerhetsrisk. Enheten måste dock korrigeras av säkerhetsskäl. Detta för våra kunders samt tredje parts säkerhet som kan vara exponerade för en säkerhetsrisken.

Är det ett säkerhetsproblem?

Ja.
Om en kedja av oönskade omständigheter inträffar kan produkten överhettas. Detta kan i vissa enskilda fall leda till att sågen börjar ryka, och i vissa fall att flammor bildas. Det kan innebära – trots att någon sådan incident inte har rapporterats – att en brand kan utvecklas under extremt olyckliga omständigheter och spridas till andra objekt. Inom ramen för våra förebyggande åtgärder till skydd för konsumenter och för att undvika potentiella skador på föremål eller människor, kommer vi att utföra en korrigering av produkten.
Generellt kan överhettning bara uppstå om enheten är ansluten till elnätet, dvs. ansluten. Denna Kapex kan således generellt sett fortsätta att användas om vissa försiktighetsåtgärder vidtas. Det är viktigt att Kapex bara är inkopplad när det är absolut nödvändigt för användandet av enheten. Dessutom måste din Kapex övervakas under perioden då den är inkopplad, samt kort därefter, för att utesluta möjligheten att den obemärkt fattar eld. Vid korrekt användning finnas det inte någon omedelbar säkerhetsrisk. Enheten måste dock korrigeras av säkerhetsskäl. Detta för våra kunders samt tredje parts säkerhet som kan vara exponerade för en säkerhetsrisken.

Hur stor är risken?

Sannolikheten är mycket liten - men vi tar inga risker vad gäller våra kunders hälsa. Våra produkters säkerhet och säkerheten för personerna i närheten av sågen är vår högsta prioritet. Vid minsta tvivel vill vi utfärda en varning till våra kunder och frivilligt erbjuda dem att byta ut den berörda komponenten utan kostnad, samt att utföra en säkerhetskontroll på sågen.

Kan jag använda min Kapex utan fara?

Ja. Vänligen koppla ur produkten efter användning och vidta säkerhetsåtgärderna.

Vilka sågar är berörda?

Gersågen KS 88 och 120 som producerades under 2007 - 02 2010, och som alltså redan är tio år gammal. Med anledning av produktens långa livslängden förutsätter vi att många gersågar fortfarande är i bruk. Vi fäster stor vikt vid hög kvalitet och våra kunders säkerhet. Vi komer därför korrigera dessa enheter omedelbart utan kostnad.

Har det redan förekommit olyckor?
Eller bränder?

Nej. Nej, de skador som vi är medvetna om gäller endast enskilda maskiner, som vi naturligtvis har ersatt.
I förebyggande syfte och för att förhindra eventuella materiella skador och personskador, som i värsta fall kan livshotande, kompletterar vi därför alla berörda maskiner.
Vi prioriterar alltid säkerheten på våra produkter och därmed också säkerheten för våra kunder.

Är min nya Kapex eller en Kapex med en annan beteckning också berörd?

Nej. Bara gersågen KS 88 och 120 som tillverkades 2007-02 2010, och som alltså redan är över tio år gamla, kan vara berörda. Du kan enkelt identifiera dessa produkter på vår hemsida (www.festool.com/retrofit) genom deras T- och S-nummer.

Hur fungerar det? Hur kommer min såg till verkstaden och tillbaka? Vad behöver jag göra? Hur lång tid kommer det att ta? Kan jag också skicka min såg till min återförsäljare? Kommer jag behöva stå för några av kostnaderna?

Självklart vill vi göra processen så enkel som möjlig för dig. Vi har därför upprättat ett serviceteam särskilt för dig. Vänligen finn information på vår hemsida på www.festool.com/retrofit. Där kommer du också att hitta en möjlighet att kontakta oss och registrera dig.
Du kan förvänta dig att vi kommer att korrigera din produkt från mitten på februari och framåt.
Vi kommer att boka in ett reparationstillfälle med dig så att du inte behöver vänta så länge på din Kapex. Om det behövs kan vi skicka dig förpackningsmaterial inför upphämtningen av din Kapex.
Vi kommer att sträva efter att säkerställa att din såg är korrigerad och lämnar oss igen inom 48 timmar.

Vi står naturligtvis för kostnaderna för frakt och komplettering inklusive de reservdelar som behövs. Även säkerhetskontrollen är kostnadsfri.

Vad är det som ska kompletteras?

Självklart kommer vi att byta ut de berörda komponenterna och reparera din såg så att den åter kan användas och förvaras utan begränsningar. Samtidigt kommer vi att ta tillfället i akt och genomföra en översiktligt säkerhetskontroll på din såg.

Kan jag hitta varje berörd såg genom att söka på T-nummer och S-nummer?

Ja, via hemsidan.

MÅSTE jag skicka min såg till er trots att den fungerar?
Även om jag följer säkerhetsmeddelandet?

Ja. Detta är absolut nödvändigt till skydd för liv och hälsa, även om du följer säkerhetsmeddelandet.

Hur lång tid dröjer det innan ni hör av er?

Vi ansvarar för alla Festool-maskiner inför slutkunderna.
I det avseendet påverkas inte tiden för en kostnadsfri komplettering.