Onlinekontroll
Det uppstod tyvärr ett fel vid sändningen.
Försök igen senare.
FAQ
Vad kan hända?
Om en rad olyckliga omständigheter inträffar är det möjligt att enskilda enheter överhettas. Detta kan medföra att vissa enskilda sågar börjar ryker, och i vissa fall även fattar eld. Detta innebär - även om inga sådan rapporer inkommit till oss - attt det är möjligt att en brand att utvecklas under olyckliga omständigheter, vilken skulle kunna sprida sig till andra objekt. Inom ramen för förebyggande konsumentskydd och för att undvika eventuella skador och personskador med en risk för liv och hälsa kommer vi att genomföra en korrigering.
Generellt kan överhettning endast uppstå om enheten är ansluten till elnätet, dvs. om den är ansluten. Således kan din berörda Kapex generellt fortsätta att användas med försiktighetsåtgärder. Det är viktigt att den bara är inkopplad så länge det är absolut nödvändigt för att använda din Kapex. Dessutom måste din Kapex övervakas under perioden då den är inkopplad, samt kort därefter, för att utesluta möjligheten att den obemärkt fattar eld. Vid korrekt användning finnas det inte någon omedelbar säkerhetsrisk. Enheten måste dock korrigeras av säkerhetsskäl. Detta för våra kunders samt tredje parts säkerhet som kan vara exponerade för en säkerhetsrisken.
Är det ett säkerhetsproblem?
Ja.
Om en kedja av oönskade omständigheter inträffar kan produkten överhettas. Detta kan i vissa enskilda fall leda till att sågen börjar ryka, och i vissa fall att flammor bildas. Det kan innebära – trots att någon sådan incident inte har rapporterats – att en brand kan utvecklas under extremt olyckliga omständigheter och spridas till andra objekt. Inom ramen för våra förebyggande åtgärder till skydd för konsumenter och för att undvika potentiella skador på föremål eller människor, kommer vi att utföra en korrigering av produkten.
Generellt kan överhettning bara uppstå om enheten är ansluten till elnätet, dvs. ansluten. Denna Kapex kan således generellt sett fortsätta att användas om vissa försiktighetsåtgärder vidtas. Det är viktigt att Kapex bara är inkopplad när det är absolut nödvändigt för användandet av enheten. Dessutom måste din Kapex övervakas under perioden då den är inkopplad, samt kort därefter, för att utesluta möjligheten att den obemärkt fattar eld. Vid korrekt användning finnas det inte någon omedelbar säkerhetsrisk. Enheten måste dock korrigeras av säkerhetsskäl. Detta för våra kunders samt tredje parts säkerhet som kan vara exponerade för en säkerhetsrisken.
Hur stor är risken?
Sannolikheten är mycket liten - men vi tar inga risker vad gäller våra kunders hälsa. Våra produkters säkerhet och säkerheten för personerna i närheten av sågen är vår högsta prioritet. Vid minsta tvivel vill vi utfärda en varning till våra kunder och frivilligt erbjuda dem att byta ut den berörda komponenten utan kostnad, samt att utföra en säkerhetskontroll på sågen.
Kan jag använda min Kapex utan fara?
Ja. Vänligen koppla ur produkten efter användning och vidta säkerhetsåtgärderna.
Vilka sågar är berörda?
Gersågen KS 88 och 120 som producerades under 2007 - 02 2010, och som alltså redan är tio år gammal. Med anledning av produktens långa livslängden förutsätter vi att många gersågar fortfarande är i bruk. Vi fäster stor vikt vid hög kvalitet och våra kunders säkerhet. Vi komer därför korrigera dessa enheter omedelbart utan kostnad.
Har det redan förekommit olyckor?
Eller bränder?
Nej. Nej, de skador som vi är medvetna om gäller endast enskilda maskiner, som vi naturligtvis har ersatt.
I förebyggande syfte och för att förhindra eventuella materiella skador och personskador, som i värsta fall kan livshotande, kompletterar vi därför alla berörda maskiner.
Vi prioriterar alltid säkerheten på våra produkter och därmed också säkerheten för våra kunder.
Är min nya Kapex eller en Kapex med en annan beteckning också berörd?
Nej. Bara gersågen KS 88 och 120 som tillverkades 2007-02 2010, och som alltså redan är över tio år gamla, kan vara berörda. Du kan enkelt identifiera dessa produkter på vår hemsida (www.festool.com/retrofit) genom deras T- och S-nummer.
Hur fungerar det? Hur kommer min såg till verkstaden och tillbaka? Vad behöver jag göra? Hur lång tid kommer det att ta? Kan jag också skicka min såg till min återförsäljare? Kommer jag behöva stå för några av kostnaderna?
Självklart vill vi göra processen så enkel som möjlig för dig. Vi har därför upprättat ett serviceteam särskilt för dig. Vänligen finn information på vår hemsida på www.festool.com/retrofit. Där kommer du också att hitta en möjlighet att kontakta oss och registrera dig.
Du kan förvänta dig att vi kommer att korrigera din produkt från mitten på februari och framåt.
Vi kommer att boka in ett reparationstillfälle med dig så att du inte behöver vänta så länge på din Kapex. Om det behövs kan vi skicka dig förpackningsmaterial inför upphämtningen av din Kapex.
Vi kommer att sträva efter att säkerställa att din såg är korrigerad och lämnar oss igen inom 48 timmar.
Vi står naturligtvis för kostnaderna för frakt och komplettering inklusive de reservdelar som behövs. Även säkerhetskontrollen är kostnadsfri.
Vad är det som ska kompletteras?
Självklart kommer vi att byta ut de berörda komponenterna och reparera din såg så att den åter kan användas och förvaras utan begränsningar. Samtidigt kommer vi att ta tillfället i akt och genomföra en översiktligt säkerhetskontroll på din såg.
Kan jag hitta varje berörd såg genom att söka på T-nummer och S-nummer?
Ja, via hemsidan.
MÅSTE jag skicka min såg till er trots att den fungerar?
Även om jag följer säkerhetsmeddelandet?
Ja. Detta är absolut nödvändigt till skydd för liv och hälsa, även om du följer säkerhetsmeddelandet.
Hur lång tid dröjer det innan ni hör av er?
Vi ansvarar för alla Festool-maskiner inför slutkunderna.
I det avseendet påverkas inte tiden för en kostnadsfri komplettering.