Intervju med Kent

För många är Kent synonymt med Festool serviceverkstaden, och även om han har fått fler kollegor i verkstaden, så är det ju ändå han som fortfarande är originalet! Vi tog en kaffe och pratade lite om ditten, datten och verktygsbranschen!

Fredrik och Kent

Jag har fått höra att du har kultstatus i den här branschen – är det sant?
Så är det ju såklart inte! Det blir så när man har varit här länge. De första 10-12 åren så var det bara jag som jobbade med service här på Festool – och då var det bara en som man ringde till. Sen blev vi ju fler - men det är liksom namnet som lever kvar. Så kultstatus har jag ju såklart inte.

Du låter blygsam!
Jag har varit här länge ju, så då blir det ju så. Men kultstatus, det har man ju i idrottens värld. 

Hur länge sen är det du började här på Festool?
Jag kom hit – det är helt sjukt – i januari -85! Sen var jag här i 2.5 år. Sen var jag borta lika länge och sen kom jag tillbaks igen -90, så jag har väl tjänstgjort i…ja, 31 år!

Jag antar att du trivs?
Ja, det gör jag.

Vart tog du vägen de två åren som du var borta?
Då var jag på Pharmacia.

Vad gjorde du där?
Samma som här, men en annan typ av maskiner.

Och vad var det som lockade tillbaks dig?
Det var ju företaget, absolut var det det. Så när de ringde mig för att kolla läget svarade jag: -”Jo, jag kommer direkt!”. Så var det faktiskt. Jag har alltid trivts jättebra. Hur kul som helst. Och kontakten med människor – man känner många, och har pratat med dem i många år, så det känns ju nästan som goda vänner, ju.

Tänker du på kollegorna, eller tänker du på kunderna?
Kunderna. Man har ju byggt upp ett kontaktnät, så man pratar ju inte bara jobb när de ringer, man pratar om allt möjligt. Det har varit under så lång tid; det där fastnar ju. Det är också en sak som gör att man trivs och tycker att det är jättekul. Sen är det ju jättebra människor här. De här åren är inget man ångrar – jag skulle gjort om det igen!

Vad är det som du tycker är roligast med själva jobbet?
Nu efter så här många år, så är det människorna man har runt omkring sig. Själva jobbet i sig blir en rutin till slut, oavsett vad man gör. Och det är ju nånting som lockar; svårt att peka på exakt, men mycket handlar det om människorna runt omkring. Det är det faktiskt.

Det låter fantastiskt och det riktigt lyser om dig när du pratar om det!
Ja, det där är en go känsla!

Det var de första 10-12 åren som du var själv?
Ja, åtminstone 10 år var jag själv. Där nånstans. Sen har allt blivit mer och mer, företagets utveckling och produkter som har utvecklats.

Jag har också förstått att det är du som står för kontinuiteten och internutbildningen?
Det är i början. Jag tycker att det är skitkul när det kommer någon ny – dels att se till att de förhoppningsvis trivs med en gång.  Jag tycker om att ha människor runt omkring mig, jag tycker om att jobba med människor. Jag tycker att det är jättekul. Så kan man ju visa dem den erfarenheten som man har dragit på sig, så att de kommer snabbare in i det. Och sen gör ju de sina egna påhitt, men de har ändå fått alla verktyg som man behöver. Det har vi här hos oss, så kan de få veta vilka genvägar som finns. Sen utvecklar de det själv. Men grunden tycker jag är jättekul att visa dem.

Så som du beskriver det nu, så låter det nästan som att ni lär er av varandra?
Ja, gud ja! De har ju sin erfarenhet med sig in från andra branscher och annat, så det lär jag mig ju av. Det är bara den där grunden där, hur det funkar, lite genvägar och så…alla har varit jätteduktiga som har kommit hit. Så det är ju ingen som börjar på noll. Alla har ju sitt med sig in. Men de vet inte så mycket om just detta, vad som finns och hur man gör lättast, var man hittar saker. Det är ju ändå lite man har samlat på sig under så många år, som man kan delge, och sen kan de ta det vidare med sig. Ungefär så går det till! Och så har vi god stämning och högt i tak. Det är ingen som hamnar utanför. Det är ett fantastiskt bra gäng! 

Festools maskiner håller länge?
Ja, det gör de.

Säkerhetskontroll

Så ibland kan ni få in några antika exemplar?
Ja, absolut. 

Är det då nästan bara du som kan de riktigt gamla maskinerna?
Kan och kan – men jag känner ju till dem. Jag har förmodligen gjort ganska många, så…då är den enklaste vägen att fråga, så kan jag säga ”så här är det, och så här funkar det, och det går inte; det ska låta så och det ska tjuta så” – det är klart att det underlättar att nån annan har gjort det nån gång. 

Det kanske är ganska unikt att det kan komma in så pass gamla maskiner som går att fixa och som fortfarande har mer att ge?
Ja, oavsett hur gammalt det är, är det bara något sånär underhållet och skött så fixar vi det. Sen är där vissa grejor som är 20 år gamla där vissa delar har utgått, men det är inte mycket. Det mesta får vi ihop.

Är där något särskilt minne, om man nu tänker på de här 31 åren; är där nåt festligt eller knasigt?
Ja, gud ja! Där är hur mycket som helst! Men det tänker jag skriva om i mina memoarer ”Min tid på Festool” när jag har slutat, så …. Nä, men det som är vansinnigt roligt, samma som vi snackade om innan; jag tror att vi var ungefär fem stycken totalt när jag kom hit – det var ett litet företag då som var på väg upp, och jag har varit med på den resan under nästan tre årtionden. Alltså, det är ju få förunnat. 

Och se det då växa från det här lilla till detta hypermoderna tekniskt välutvecklade företaget – det där är roligt! Det är nog det man funderar mest på. Sen händer det ju en massa grejor runtomkring, ju. Jättekul människor man har träffat. Några är kvar, och några har slutat, och har ändå jobbat här i 20, 25 år. Det är fler än jag som har jobbat här i 30 år, men de har gått i pension nu. 

Har du någon kund eller service-relaterad grej där nån har kommit in med nånting och det har blivit festligt?
Nej… Det var ju mest namnet, då. När vi hette Festo. Innan trodde de att vi gjorde den där Festis-drickan som barnen dricker eller att vi hyr ut tält och stolar och sånt där…det är det nån som har ringt om. Men det roligaste har nog varit resan som företaget har gjort. 

Har du ingen rolig historia från verkstaden som du vill bjuda på?
Nej, jag kan inte..!
Jag tänker mer på det här… Ibland är det grejor som påminner, så tänker man efter lite till…Herregud…! Man har jo varit här runt 35 år.

Är det nånting i själva verktygsbranschen som har förändrats? Festool har gjort en resa, du har gjort en resa...
Ja, så som jag ser det, så – förr var ett verktyg bara precis ett hjälpmedel. Idag har det gått till den utvecklingen att det blir till en förlängning av de här duktiga hantverkares kunnande, så att de kan göra ännu mer fantastiska grejor. Säkerheten har utvecklats något enormt, för den var ju lite sådär i branschen förut. 
Festool har alltid varit duktiga på dammutsug och det utvecklas ju fortfarande. Jag tror att vi var de första med slang och dammsugare. 
Sen ergonomi och vibrationsvärde – sånt fanns ju inte förr, det är det mycket mer fokus på idag. Så det har blivit en förlängning på duktigt hantverk som kan göra ännu mer – tillbehören har ökat dramatiskt; det fanns inte så mycket förr. 

Vilket värde adderar möjligheten att köpa till tillbehör?
Det får ett stort värde i sig, för man kan göra så mycket. Och hälsa och miljö, att det inte ska skaka så mycket, och säkerheten är helt annorlunda idag. Så det går ju ditåt, liksom. 
Man är kanske mer rädd om grejorna idag också. 
Det går ju mer mot hälsa och säkerhet – mer tekniska lösningar så att man kan göra mer och mer. Precis som bilindustrin, det var väl inte så himla säkert förr, det drog lite och skakade lite – allting går ditåt i den här branschen också. Så är det ju faktiskt. Allting utvecklas ju hela tiden. Så det är inte bara …ett verktyg, ett hjälpmedel – det är ett förlängande av kunnandet. Och vikterna blir mindre, vibrationerna blir mindre. Säkerheten ökar, övervakningen ökar, temperaturskydd på motorer – allting går ditåt.

Varför tycker du att kunden ska skicka sina verktyg till er, istället för att lämna in den till någon annan?
Vi har ju alla specialverktyg som behövs, och det behövs ju idag; det är rätt så komplicerat idag. Alla uppdateringar skickas ju hit, så kan vi stoppa i det i el-korten. 
Vi gör ju inget annat, ju! Är det nånting vi undrar så är det ett telefonsamtal ner till Tyskland och så får vi svar tillbaka. Det är det ingen annan som har. Så det är ju en stor skillnad!

Vad kan det vara för uppdateringar som ni lägger in på el-korten?
Ja, det kan vara olika värden, som man lägger in och vi får reda på om det är nånting som ska uppdateras – det är det ingen annan som vet. Vi har teknisk utrustning till att testa som ingen annan har på våra grejor. Och sen har vi erfarenheten. Ofta har man sett mycket, och hört mycket, och man har gjort mycket. 

Det verkar nästan lite…dumt…att lämna till nån annan?
Ofta gör vi det billigare också. Faktiskt. Det har vi fått bevis på så många gånger. Vi gör det billigare. Vi har råd att göra det billigare. Vi har råd till att göra det bättre. Vi kan göra det bättre. 

Finns det något annat du vill att vi pratar om?
Det har blivit ett mycket bra företag, ett hypermodernt företag. Vi utvecklar själv också miljön där vi själva arbetar. Vi har bara precis nu gjort fantastiska dammutsug – ett rum där vi gör dammsugare och där vi gör sånt som är smutsigt. Det blev färdigt nu i veckan. Så vi tänker själv likadant. Det är ingen som säger ”nej”, utan vi skaffar grejorna, vi gör grejorna. Det är det inte många som gör. Det kan vara lite sådär med det. Här är det inget snack. Här gör vi saker. Det är en bra firma på många sätt. Det tycker jag. Faktiskt. 
Det har aldrig varit tråkigt nån gång. Aldrig slentrian-mässigt. Alltid varit kul. Och det är mycket människorna runt omkring som gör det, såklart. Sammanhållningen på verkstaden – den är fantastisk!