Lediga tjanster

Festool söker säljare i Umeå-området med ansvar för Norrland. - Läs intervjun med regionchef Madelene Smeeton

Madeleine Smeeton

> Arbetsbeskrivning <

Hej Madeleine! Ni söker en säljare till UMEÅ-området, berätta mer...
Vi har under en tid analyserat förutsättningarna för hur vi kan bearbeta det norra distriktet (Sundsvall-Kiruna) på bästa sätt, och vi har beslutat att anställa en säljare med utgångspunkt i Umeå-trakten.

Ok, hur såg det ut tidigare?
Hittills har vi utgått från Sundsvall, där vår säljare Per Moberg bearbetat distriktet under nästan 18 år. Under dessa år har vi haft en ständigt ökande försäljning, fler kunder och återförsäljare. Nu vill vi ta nästa steg och då blir det viktigt att vi har de bästa möjliga förutsättningarna för att kunna bearbeta distriktet.  Umeå är tyngdpunkten för distriktet. 

Har du som Stockholmare koll på norrländska geografin?
Jag har själv rest som säljare i Norrland under mina år på 3M. Jag har stor respekt för avstånden på distriktet, samtidigt som jag alltid trivts bra med kunderna i norr. Festool har också många lojala kunder och det känns spännande att utveckla distriktet ytterligare. Men vi behöver lokal närvaro för att lyckas utveckla distriktet…

Vad innebär det att vara säljare på Festool?
Det övergripande uppdraget är att utveckla våra existerande återförsäljare  och nyckelkunder i distriktet. Dagens krav på säljare, eller som vi kallar det internt, Territory Sales Managers, är höga. Det är ett komplext arbete eftersom man ska vara detaljkunnig på produkt nivå och samtidigt ha förmågan att vara bollplank till våra återförsäljare och utveckla samarbetet. 

Jobbet innebär att man träffar kunder och återförsäljare fyra av fem dagar, fredagar är man på sitt hemmakontor och hanterar planering och följer upp offerter mm. Vi erbjuder bra stöd till säljkåren med datorer, mobiltelefoner, CRM system, marknadsföring mm. Det är ett jobb med mycket frihet under ansvar.

Måste man vara verktygsnörd för att söka jobbet?
Både ja och nej…man bör vara genuint intresserad av branschen, affärsutveckling, har man även en god förståelse för produkterna och applikationerna så har man bäst förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi ser gärna att man har erfarenhet av att resa som säljare och ett tekniskt intresse, kanske har man själv jobbat praktiskt med liknande produkter under några år. 

Som jag förstår så jobbar ni endast med utvalda återförsäljare?
Festool har en selektiv distributionsstrategi och väljer samarbetspartners med omsorg. När man säljer en premiumprodukt är det otroligt viktigt att återförsäljaren också har kompetensen att sälja produkten. Våra återförsäljare investerar mycket tid i utbildning och vänder sig endast mot professionella kunder. Vi har idag ca 150 auktoriserade återförsäljare, med ca 420 butiker. 

Komplexiteten ökar i takt med ökad konsolidering i marknaden, d.v.s. kedjorna blir fler och större. Där krävs kontaktytor på flera nivåer och KAM-arbetet blir viktigare. Här krävs förmågan att koordinera aktiviteter, anpassa strategier efter kunder och säkerställa att vi får det utrymme vi vill ha i kedjornas produktportfölj.

Hur ser introduktionen för en ny medarbetare ut på Festool?
Vi har ett intensivt program för våra nyanställda. Som säljare innebär detta ca två månader av utbildning inom produkter, processer, säljprocesser m.m. Man får dessutom möjlighet att träffa alla funktioner i organisationen d.v.s. kundservice, finans, serviceverkstad, marknadsavdelningen och säljkåren. 

Efter 90 dagar gör vi en första utvärdering där vi stämmer av den anställdes upplevelse och har möjlighet att sätta in fler resurser om det krävs.

Vårt huvudkontor ligger i Malmö, vilket gör att det blir en del resor söderut under de första veckorna.

Festool är ett familjeägt tyskt företag och premium varumärke, hur är det att representera Festool?
I hantverkskretsar är Festool ett välkänt begrepp och det finns få varumärken i branschen som väcker sådana känslor. En del av förklaringen är vår höga kvalitet och att vi erbjuder ett system av produkter som gör våra kunders liv enklare. Jag har turen att jobba med produkter och ett företag som jag kan stå 100% bakom, jag är mycket stolt över att vara en del av Festool-familjen. 

Samtidigt så förväntas det också att man som säljare skall vara premium, därför utbildar vi säljkåren varje år och strävar efter att vara den bästa säljkåren på marknaden.

Hur skulle du beskriva kulturen på Festool?
Vi är ett privatägt familjeföretag i tredje generationen vilket skapar en speciell känsla av tillhörighet.  Festool är ett stort litet företag där man kan göra skillnad, och det uppmärksammas. 

Huvudkontoret i Malmö är bas för den svenska och danska verksamheten, övriga medarbetare som säljare utgår från sina hemmakontor.

Norrland är det största av era distrikt, blir det aldrig ensamt?
Jo, det kan det bli.. samtidigt så har vi många tillfälle varje år där vi träffas som team. Nästa tillfälle är nu i mars där vi har säljmöte/kickoff i Malmö, då träffas vi allihop och utbildar oss i nya produkter, utbyter erfarenheter och gör något trevligt ihop. Sen träffas vi i mitten av maj för säljutbildning 2 dagar osv. Som regionchef ligger det också i mitt uppdrag att vara närvarande och tillgänglig i distriktet. 
Men visst är det så att man ska trivas i sitt eget sällskap. 

Den nya säljaren kommer att ha dig som chef, Madeleine. Hur ser du på ditt eget ledarskap?
Jag startade 2018 som regionchef och har varit här nu i ett år ungefär. Festool erbjuder mig som chef, internutbildning, och vi har en tydlig beskrivning på vad vi vill uppnå. Jag försöker situationsanpassa mitt ledarskap och ge mer/mindre stöd utifrån situationen. Jag tror att tillgänglighet är viktigt, och jag kommer att vara ett bra stöd för en ny medarbetare. Jag är också ansvarig för våra nyckelkunder, då är det viktigt att vi jobbar i ett bra team tillsammans. 

Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är en hästtokig kvinna, 47 år gammal, bor i Märsta med min familj, man och två barn. Mycket av min fritid tillbringar jag i stallet hos hästen tränar och tävlar i fälttävlan. Jag har också ett stort motorintresse, tar gärna en tur med motorcykeln när vädret tillåter. Gillar hästkrafter helt enkelt.. ha ha
Jag trivs bäst när det är många bollar i luften, och jag får vara med ute och träffa kunder. 

Vilka karriärmöjligheter erbjuder ni på Festool?
På kort sikt ser vi gärna att man utvecklas i den rollen man har, det finns otroligt många utmaningar i jobbet. Men också att man växer inom företaget i nya roller. Vi har en komplett organisation i Sverige/Danmark med ca 45 personer. Vi har funktioner inom marknadsföring, finans, kundservice och serviceverkstad. Internationellt så finns möjlighet att jobba på vårt huvudkontor nära Stuttgart, Tyskland eller i något av de länder vi är verksamma. Festool är ett internationellt företag med 2700 anställda och är verksamma i främst Europa och USA.


Till sist, lycka till med rekryteringen!
Tack!

> Arbetsbeskrivning <